Journalism & Mass
Communication Quarterly

http://jmq.sagepub.com/

Unique English-Language Daily Succeeds in Mexico City
Richard R. Cole
Journalism & Mass Communication Quarterly 1970 47: 553
DOI: 10.1177/107769907004700315

The online version of this article can be found at:
http://jmg.sagepub.com/content/47/3/553.citation

Published by:
©SAGE

http://www.sagepublications.com

On behalf of:

Association for Education in Journalism & Mass Communication

Additional services and information for Journalism & Mass Communication Quarterly can be
found at:

Email Alerts: http://jmqg.sagepub.com/cgi/alerts
Subscriptions: http://jmq.sagepub.com/subscriptions
Reprints: http://www.sagepub.com/journalsReprints.nav

Permissions: http://www.sagepub.com/journalsPermissions.nav

>> Version of Record - Sep 1, 1970

Downloaded from agep b&omﬂyﬁmst;ﬁ\ January 28, 2013
atis This”


http://jmq.sagepub.com/
http://jmq.sagepub.com/content/47/3/553.citation
http://www.sagepublications.com
http://www.aejmc.com/
http://jmq.sagepub.com/cgi/alerts
http://jmq.sagepub.com/subscriptions
http://www.sagepub.com/journalsReprints.nav
http://www.sagepub.com/journalsPermissions.nav
http://jmq.sagepub.com/content/47/3/553.full.pdf
http://online.sagepub.com/site/sphelp/vorhelp.xhtml
http://jmq.sagepub.com/

By Richard R. Cole

Unique English-Language Daily
Succeeds in Mexico City

An example of the growing
expatriate English-language
press around the world,

The News, owned by Mexicans
but operated by Americans,
sells 16,000 copies daily.

» The number of English-language
newpapers in  non-English-speaking
countries has grown in recent years.
Approximately 250 such daily papers
currently are published. Some 100 have
been established since 1930, more than
25 since 1960.

This expatriate  English-language
press boasts an audience of educated
readers in higher socioeconomic strata;
it offers a top consumer market for
advertisers and exhibits better-than-
average influence and prestige.” Most

1 Dennis L. Wilcox, English Language News-
papers Abroad: A Guide to Daily Newspapers in
56 Non-English-Speaking Countries (Detroit: Gale
Research Co., 1967), p. 12.

2 John Lee, “The Expatriate Press: A Survey of
English-Language Newspapers Around the World,”
unpublished master’s thesis, West Virginia Uni-
versity, 1965, p. 236.

3 Wilcox, op. cit., pp. 12-13,

41969 Editor & Publisher International Year-
book. Only papers specifically noted as printed
in English were counted; papers printed in more
than one language were omitted.

s Ibid. The 10 English-language dailies in non-
English-speaking countries, by country, are:
Argentina—Buenos Aires Herald; Brazil—Brazil
Herald (Rio de Janeiro); Costa Rica—San Jose
Daily Express; Guatemala—Guatemala City Head-
lines; Mexico—Daily Bulletin and The News
(both in Mexico City); Panama—Panama-Ameri-
can and Star and Herald (both in Panama City);
Uruguay—Montevideo Montevidean; and Venezu-
ela—Caracas Daily Journal. The 1969 yearbook
did not list the Daily Bulletin, but it continues to
be published.

of the dailies are morning publications
with circulations of between 10,000
and 20,000; most have liberal or
moderate editorial policies politically
and are independently owned.* Many
are viewed as prestige organs of native-
language publishers, and most use one
or more world news agencies.

The newspapers may be divided into
three classes: 1) those published in
countries where English is a second
language, 2) those published primarily
to disseminate local and national news
outside the native countries and 3)
those published primarily to serve
temporary English-speaking communi-
ties and tourists. In a recent count, 170
were found in independent nations for-
merly ruled by England and the United
States, 26 in current possessions of
England and the United States and 47
in nations never under the domain of
an English-speaking power.*

Latin America accounts for at least
10 such dailies,® generally published
for English-speaking communities and
tourists, An outstanding example is The
News in Mexico City, where several
English newspapers have been at-
tempted but nearly all have failed.

» The author is an instructor in the University
of Minnesota School of Journalism and Mass
Communication where he is a Ph.D. candidate.
The article was written under the direction of
Dr. Raymond B. Nixon. The author thanks
Professor Nixon, Jim Budd, editor of The
News, and Bill Shanahan, a former editor of
that newspaper.

553

Downloaded from jmg.sagepub.com by guest on January 28, 2013


http://jmq.sagepub.com/

554

English-Language Newspapers
in Mexico City

English-language  newspapers  in
Mexico date back into the 19th cen-
tury. Following the American Star,
which on September 20, 1847, became
the first English paper published in
Mexico City, and other papers printed
by U.S. occupation forces during the
Mexican-American War,® an early at-
tempt was the Mexican Herald, founded
in 1895. It was silenced in 1915 for
criticizing the Carranza administration.”

The oldest surviving English-
language paper in the capital is the
free-circulation (4,500 to 7,000) Daily
Bulletin, established in 1935. More a
list of tourist attractions than a news-
paper, the 8%xl1l-inch handout goes
to hotels and tourism centers. The
Mexico City Herald, an effort at a
true newspaper in English, began in
1945. It achieved a circulation of
10,000 before it died in 1950 because
of inadequate financial support.®

Mexico’s top threec Spanish news-
papers? all publish some news in
English. Excélsior and El Universal
began running English pages in the
1920s, and Novedades, which started an
English page in the early 1940s, now
publishes The News.

Established in 1934 as a weekly,
Novedades grew in less than three
decades from a sensational tabloid
aimed at Sunday bullfight audiences
to the nation’s second-ranking quality
newspaper. It became a daily in 1935
under founder Ignacio F. Herrerias,
who was murdered in 1944 by the
instigator of a strike among Novedades
workers. Rémulo O’Farrill Sr., a Mexi-
can automobile tycoon and the current
president of Publicaciones Herrerfas,
became the fourth owner in 1948. He
added several newspapers and maga-
zines to the publishing house and
branched into radio and TV—becom-
ing one of the most powerful media
lords in the country.

JOURNALISM QUARTERLY

Development of The News

In the late 1940s, James Arnold,
Novedades English-page editor, and
other Americans approached O'Farrill
about publishing a full-fiedged English
paper. The Americans would write and
edit the publication, and O’Farrill
would own it. (Mexican law forbids
foreign ownership of newspapers.)
Though O'Farrili could not read
English, he agreed, and The News, a
morning tabloid, appeared on July 5,
1950.

Day-to-day publication was a minor
miracle. Power failures often resulted
in candlelight editing, and at times the
paper was put to bed at daybreak,
prompting complaints about noon de-
liveries, Despite mistakes, The News
prospered. Circulation the first year was
5,000, and it began to climb. Editor
Arnold led the flamboyant staff
through everyday problems and even
the occasional earthquakes that shook
the eleventh-floor office.?

The second editor was Luis Moreno
Verdin, who held the position for ap-
proximately a year before resigning in
1953. Bill Shanahan, a veteran of the
Mexico City Herald, was 1953-65
editor. He helped The News best a
competitor, the Mexico City Times.

Edited by George DeWitt, a retired
Hearst editor, the Times first appeared
on November 25, 1963. Unfamiliar
with Mexican customs, DeWitt fell into
a mistake common to foreign journal-
ists. A high Mexican official wished the
Times success in a letter, and the editor

¢ During the Mexican-American War, some 20
American newspapers were printed in Mexico.
For a discussion of the publications, see Lota M.
Spell, “The Anglo-Saxon Press in Mexico, 1846-
48, American Historical Review, 38:20-31 (Oc-
tober 1932).

7 Robert Bruce Underwood, “A Survey of Con-
temporary Newspapers of Mexico,”” unpublished
Ph.l?), dissertation, University of Missouri, 1965,
p. 108.

8 Bill Shanahan (personal communication) Feb.
26, 1969.

® Merrill lists Excélsior, Novedades and El
Universal as Mexico’s leading newspapers. John
C. Merrill, The Elite Press (New York: Pitman
Publishing Corp., 1968), p. 45 and passim.

1 The News, July 4, 1968, p. 25.

Downloaded from jmg.sagepub.com by guest on January 28, 2013


http://jmq.sagepub.com/

Mexico City’s English-Language Daily

headlined it in the first edition: “Pres.
Mateos Congratulates The Times.”**
Lépez is the surname of the former
president’s father, Mateos the surname
of his mother. To use only the latter
indicates that the father’s identity is
unknown. Because of various problems
including inadequate advertising and
News competition, the Times suspended
publication in 1965.

Columbia  University  journalism
school graduate Jim Budd joined The
News in 1960, becoming editor five
years later when Shanahan resigned.
During Budd’s tenure, the paper has
progressed considerably.

Economics. The paper now makes
money, which it did not always do
before. Advertising occupies 15-20%
of the space in each issue. Though
circulation is difficult to determine in
Mexico because most newspapers exag-
gerate their circulation to draw adver-
tising, The News has at least doubled
circulation during Budd’s editorship.
The daily press run in summer, 1969,
was 15,950.12

Mexico City, where an estimated
30,000 Anglos live, takes half the cir-
culation; the other half is spread
among more than 20 other Mexican
cities. Readership is estimated at 75%
Anglo, 25% Mexican. The audience
divides into two categories: 1) Ameri-
cans, Britons, Canadians and others
associated with a foreign business or
government, plus Mexican executives,
and 2) tourists and other temporary
residents. The News makes a profit off
each copy (it now sells for 11/, pesos,
or 12 cents, in Mexico City) and
shares in various Novedades campaigns
to boost circulation. Raffle prizes have

1t Shanahan, op. cit.

12 Jim Budd (personal communication) July 18,
1969. All figures on circulation, advertising, etc.,
are from Budd.

13 Shanahan, op. cit.

14 0One of the most celebrated staff members
was Alma Reed, the noted author, art patron
and archaeology expert who for more than a
decade enriched the paper with commentary on
anthropology, archaeology and other fields. She
died in 1966.

15 Lee, op. cit., p. 211,

555

included Mexican savings bonds, auto-
mobiles, television sets, watches and
even a new home.

Staff. In its 20-year history, The
News has had only four editors, but
staff turnover has been tremendous. The
problem was to find persons fluent in
English and knowledgeable of journal-
ism who would work for as little as $20
a week in 1950.13 Besides its drifters,
college dropouts and aspiring Heming-
ways, the paper has had outstanding
staff members who remained for
years.** Many worked four hours a day
for $40 a week, often holding one or
more jobs, until the 1968 staff re-
organization, when 16 staff members
resigned. Fewer employees now work
six days weekly for salaries beginning at
$80. Some 35 persons comprise the
staff.

Coverage and content. The paper’s
policy is to promote better understand-
ing between Mexico and the English-
speaking world, and news of Anglo
nations is emphasized. For years, The
News ran two “front pages” daily—
international news on page 1 and local
news on the back page. Since the 1968
Olympics, sports has occupied the back
display page. The paper uses five news
services (AP, Copley, NEA, UPI and
Los Angeles Times-Washington Post)
and has no permanent foreign corres-
pondents. In recent years, local and
national news has been expanded, but
it does not equal space devoted to
world news.

Known for its extensive financial
coverage, the paper carries Mexico City
and New York stock quotations daily.
It runs 21 comic strips, more than any
other Mexico City paper and more than
any other expatriate English-language
paper in the world.*® Comics, features
and more than a dozen syndicated
columnists comprise 30% of the con-
tent, an obvious criticism by those who
advocate a more serious publication. A
readership survey, however, showed
the features and comics to be popular.
Sunday issues swell to more than 60

Downloaded from jmg.sagepub.com by guest on January 28, 2013


http://jmq.sagepub.com/

556

pages with the 24-page color comic
section and the weekly magazine Vistas.

Overall, the paper should be con-
sidered in light of two common criti-
cisms of Mexico’s press system:

Lack of professionalization. Adver-
tisers purchase news space (gracetillas)
in most Mexican papers, and poorly
paid journalists, who often have more
than one job, many times receive
igualas (payoffs for coverage) from
private sources and the government.
Abhorrent by U.S. standards, such
practices are not so shocking in Latin
countries, where payoffs often are in-
grained in the culture. In Mexico, the
gracetilla system is centuries old. The
News, however, runs no gracetillas and
staff members receive no igualas, as
attested to by the management and as
observed by this writer during a year
on the paper.

Press freedom. Laws against desacato
(disrespect)—not criticizing those in
power—exist to a degree throughout
Latin America, though each country’s
constitution guaranteces a free press.
Mexico’s Constitution of 1917 has not
been so important to the press as the
attitude of the president in power. The
Mexican press rarely criticizes the
president, and the government—
through loans, newsprint, payment for
news and advertising, and other fac-
torst®—can influence the press.

Government controls do not serious-
ly affect The News, though it never has
taken the President to task. Editorials
and editorial cartoons appear daily,
together with summaries of commen-
tary from other local papers. A possible
criticism is that the paper does not
always editorialize forthrightly on
internal politics. Usually it stands for
the status quo politically.

With flags of Canada, Great Britain,
Mexico and the United States in its
nameplate, and a 20-year history, The
News stands firmly rooted in Mexican

JOURNALISM QUARTERLY

journalism—a success where other at-
tempts at English-language newspapers
have failed. Several factors contribute
to this success.

Financial ties. As part of the
established Publicaciones Herrerias,
The News received a measure of ac-
ceptance from the beginning. It shares
the press, delivery trucks, photogra-
phers and other staff and facilities with
the other member publications. Further,
management views The News more as
a prestige vehicle than a profitmaking
operation.

Quality. The lively, informative
publication is recognized as the best
daily foreign-language publication in
Mexico. Budd contends that it covers
world news more responsibly than
Mexican papers, and Alisky asserts that
it is sometimes the only reliable paper
in the country.)” Its future appears
bright. Considering Mexico City circu-
lation saturated, executives eye blanket-
ing the nation and branching into
Central America.

The News has one of the largest
circulations and a greater ratio of news
to advertising than the other English-
language dailies in Latin America. One
author wrote in 1965 that the paper
had one of the most distinguished
staffs in all of Latin America journal-
ism.'® The News asserts that it is “Latin
America’s finest English-language news-
paper,” and this writer agrees with the
assertion.

1 Erlandson lists nine means whereby the Mex-
ican government can influence the press: 1) legal
measures, 2) PIPSA, the government newsprint
agency, 3) loans, 4) government payment for
news stories, pictures and advertising, 5) news
management by instructing officials about what
news to release, 6) igualas, 7) requests for sup-
pression of news, 8) government domination of
labor unions and 9) force or violence. Erling H.
Erlandson, “The Press in Mexico: Past, Present
and Future,” JOURNALISM QUARTERLY, 41:232-6
(Spring 1964).

7 PDr. Marvin Alisky, director of the Institute
of Latin American Studies, Arizona State Uni-
versity, (personal communication) Feb. 11, 1969.

18 Underwood, op. cit., p. 344.

» The day Man began paying less for a publication than it cost to
produce it, he lost his freedom of the press.—HowarD Luck

GOSSAGE.

Downloaded from jmg.sagepub.com by guest on January 28, 2013


http://jmq.sagepub.com/



