
 http://jmq.sagepub.com/
Communication Quarterly

Journalism & Mass

 http://jmq.sagepub.com/content/70/4/780
The online version of this article can be found at:

 
DOI: 10.1177/107769909307000404

 1993 70: 780Journalism & Mass Communication Quarterly
Robert T. Buckman

How Eight Weekly Newsmagazines Covered Elections in Six Countries
 
 

Published by:

 http://www.sagepublications.com

On behalf of:
 

 
 Association for Education in Journalism & Mass Communication

found at:
 can beJournalism & Mass Communication QuarterlyAdditional services and information for 

 
 
 

 
 http://jmq.sagepub.com/cgi/alertsEmail Alerts: 

 

 http://jmq.sagepub.com/subscriptionsSubscriptions:  

 http://www.sagepub.com/journalsReprints.navReprints: 
 

 http://www.sagepub.com/journalsPermissions.navPermissions: 
 

 What is This?
 

- Dec 1, 1993Version of Record >> 
 by guest on January 28, 2013jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/
http://jmq.sagepub.com/content/70/4/780
http://www.sagepublications.com
http://www.aejmc.com/
http://jmq.sagepub.com/cgi/alerts
http://jmq.sagepub.com/subscriptions
http://www.sagepub.com/journalsReprints.nav
http://www.sagepub.com/journalsPermissions.nav
http://jmq.sagepub.com/content/70/4/780.full.pdf
http://online.sagepub.com/site/sphelp/vorhelp.xhtml
http://jmq.sagepub.com/


How EIGHT WEEKLY NEWSMAGAZINES 
COVERED ELECTIONS IN SIX COUNTRIES 

By Robert T. Buckman 

This study of how eight newsmagazines in sixcountries covered the 
same events - elections in the six countries -found that geographic 
proximity was an important newsworthiness factor, but that other cul- 
tural, political, and economic ties also affected coverage. The study 
showed no support for the often-held beliefthat news is carefully defined 
by East-West or North-South relationships. 

- 

It is a truism that the revolution in telecommunication has made the 
world smaller. News of events in other countries can be received as quickly 
as news of a holdup at a local grocery store. What has occupied the attention 
of more than a few communication researchers in recent years is what the 
gatekeepers of this information flow do with it. 

Researchers have busily analyzed newspaper content, wire service 
files, and television news programming, often posing hypotheses that news 
flows unevenly between developed and developing countries. But two areas 
have remained relatively less explored: the content of newsmagazines and 
the comparative attention, or ”play,” assigned to specific news events as 
opposed to twenty-odd categories of news. 

This researcher examined how eight weekly newsmagazines on three 
continents balance national and international news and, more specifically, 
how they covered recent national elections in their own as well as in 
the other five countries. Included in this event analysis were Time, News- 
week, and US. News b World Report of the United States; Macleans of Canada; 
The Economist of Great Britain; L’Express of France; Proceso of Mexico; and 
Ercilla of Chile. Subsequent to this study, Ercilla, which was founded in 1933 
and was the oldest weekly newsmagazine in Latin America, ceased publica- 
tion with its issue of November 5,1991.’ 

The events chosen were the British parliamentary election of June 11, 
1987; the Frenchpresidential runoff of May 8,1988; the Mexican presidential 
election of July 6,1988; the Chilean plebiscite on the continuance in power of 
General Augusto Pinochet on October 5,1988; the U.S. presidential election 
on November 8,1988; and the Canadian parliamentary election of November 
21,1988. 

Theoretical 
Context 

In approaching this analysis, the researcher was drawn toward Gal- 
tung’s and Ruge’s twelve factors in the selection of foreign news. Not all 
factors came into play insofar as the six elections were concerned, but the key 
factor for hypothetical purposes was their fourth: that foreign news that is 

J o m l i s m  Quarterly 
Vol. 70, No. 4 
Winter 1993 
780-792 
01994AEJMC 

780 

Robert T. Buckman is an assistant professor of communication at the University of 
Southwestern Louisiana in hfayette. An abbreviated version of this study was 
presented as a paper at the Ninth Intercultural and lnternational Communication 
Conference in Miami, May 21,1992. 

JOURNAUSM QUARTERLY 

 by guest on January 28, 2013jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


more “meaningful,” defined as having the attributes of ethnocentric cultural 
proximity and relevance for the reader, is more likely to appear as a news 
item. But at least four other factors were evident: the sixth, news that is 
unexpected; the ninth, news that concerns elite nations; the tenth, news that 
involves elite people, and the eleventh, news that can be viewed in personal 
terms as the action of specific individuals? 

Studies of international news flow invariably question whether there 
is an imbalance between developed and developing countries. In his classic, 
although anecdotal, assessment of U.S. gatekeepers, AP reporter Mort 
Rosenblum argued the imbalance in news flow between North and South 
was due largely to the ethnocentrism of U.S. wire editors. News from the 
Third World, he charged, is primarily “bad news,” i.e., coups and earth- 
quakes? 

Even before Rosenblum, Lent identified four factors that affected 
foreign news coverage by U.S. media: international diplomacy, crises, cen- 
sorship and image-building policies of other countries, and a ”dwindling 
corps of adequately trained correspondents a b r ~ a d . ” ~  In another study, 
published simultaneously with Lent’s, Rosengren warned that Galtung and 
Ruge’s selection theory was ”largely psychological,” and that factors such as 
“strength” and “cultural proximity” were “diffuse concepts.” To test four 
selection factors of his own, Rosengren examined how The Times of London, 
Dugens Nyheter of Stockholm, and Neues Deutschlund of East Berlin covered 
elections inside and outside Europe. He looked at imports and exports, 
population of the country holding the election, and the geographic distance 
between the city where the newspaper is published and the foreign country. 
His findings, which have some relevance to this study, suggest that import 
and export figures between the countries where the newspapers were pub- 
lished and the country holding the election were the major determinants of 
election coverage? 

In her study of gatekeepers, Peterson administered a sixteen-item 
questionnaire to editors, foreign correspondents, and stringers of The Times 
of London to determine their criteria for newsworthiness. Her findings 
supported all but one of Galtung and Ruge’s selection factors. She also noted 
differences, however, between the selection values of British editors and 
correspondents, who hail from a “competitive” and conflict-oriented West- 
em culture, and Third World stringers, whose cultures were characterized by 
adherence to authority? 

Putting Rosenblum - and indirectly Galtung and Ruge - to the 
empirical test, Gaddy and Tanjong content-analyzed news coverage of 102 
earthquakes in 1982 and 1983 to determine whether the New York Times, The 
Times of London, ABC, NBC, and CBS were more inclined to report Third 
World earthquakes than those in the First World. They concluded that these 
five media were even-handed and that coverage was dependent less on 
geographic location or on magnitude on the Richter scale than on the human 
and physical losses incurred.’ 

In a related study, Adams measured the amount of airtime the three 
major US. television networks devoted in their evening newscasts to thirty- 
five natural disasters from January 1972 to June 1985. There was a high 
correlation among the networks in terms of airtime accorded to specific 
disasters. But when he used a score of seconds of airtime per 1,OOO deaths, 
Adams foundthat West Europe scored a 9.2, East Europe a 3.6, Latin 
America 1.02, the Mideast .87, and Asia .76. Unlike Rosengren, Adams 
concluded that the three most important variables for determining news 

HOW EIGHI WEEKLY NEWSMAGAZLVES COVERED ELECTIONS IN SIX COUhrrRlES 781 
 by guest on January 28, 2013jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


selection were (1) thenumber of U.S. tourists that visit a given country, (2) the 
severity of the disaster, and (3) the distance in miles from New York City to 
that country. Together, these three variables accounted for 61 percent of the 
variation in coverage among the networks, though he cautioned that compe- 
tition from other breaking stories was an incalculable variable. Still, Adams 
argued that ”the death of one Western European equaled three Eastern 
Europeans equaled five Latin Americans equaled 11 Middle Easterners 
equaled 12 Asians.”8 

Shoemaker, Danielan, and Brendlinger, meanwhile, examined 355 
world events occurring during 1984 and 1985 and found that only28 percent 
were covered by the New York Times and only 12 percent by the three U.S. 
television networks. They determined, like Galtung and Ruge, that the 
”cultural significance” of the events for the U.S. audience played a role in the 
selection criteria, but so did the political significance of the event to the U.S. 
audience, the economic significance, and the ”event characteristic,” to in- 
clude the degree of U.S. involvement, the degree of “social deviance” for the 
country where the event occurred, and the degree of ”normative deviance,” 
or how the event deviated from U.S. norms. Like Galtung and Ruge, they 
concluded that the more of these factors that are at work in a given event, the 
more newsworthy it is to the four U.S. elite media they analyzed? 

The foregoing studies, with the exception of Rosengren, examined 
elite British and American newspapers and television networks. They 
scrutinized both content and agenda-setters, and analyzed coverage of 
different types of news events. Missing from any of these agenda-setting 
studies, obviously, are weekly newsmagazines. Also absent, again except for 
Rosengren, are truly multinational, as opposed to binational, comparisons of 
similar media. Here is where this study breaks new ground, examining how 
eight newsmagazines in six countries covered the same events - the elections 
in those same countries. 

The preponderance of magazine studies in recent years has focused 
on advertising content or news photographs. At the same time, most have 
been confined to the three U.S. newsmagazines. Rich, for example, calcu- 
lated the ”comprehensiveness” of coverage by these three media of two major 
science stories of the 1970s: the outbreak of Legionnaire’s disease and the 
conception and birth of the first test-tube baby. By his gauge, he found Time 
the most comprehensive, followed by Newsweek.l0 Simmons and Lowry 
analyzed 185 articles dealing with terrorism in the three newsmagazines 
between 1980 and 1988 and isolated thirteen distinct “labels” used for 
terrorists.” Yu and Riffe, meanwhile, examined the three magazines’ 
comparative coverage of Mao Tse-tung and Chiang Kai-shek from 1949 until 
1976, after both leaders’ deaths, and concluded that coverage of both had 
been objective, although Mao’s “press” had become increasingly favorable 
over time.I2 

One of the more pertinent projects for this study was Moriarty and 
Popovich’s examination of photographic coverage of the 1988 U.S. election 
by Time, Newsweek, and US. News 6 World Report, in which they concluded 
that Bush and Quayle received more visual and more favorable coverage 
than did Dukakis and Bentsen. But their study did not scrutinize textual 
~overage.’~ Also relevant to this discussion is Perry’s test of Galtung and 
Ruge’s ”threshold factor” - that the greater the magnitude of an event the 

Review 
of the 
Literature 

782 JOURNAIISM QUARTWV 

 by guest on January 28, 2013jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


greater its coverage. He compared Time’s and Newsweek‘s coverage of 
foreign industrial disputes from 1966 to 1973, concluding that an ongoing 
event in another country will continue to receive coverage up to a point, 
then it will fall off parabolically. However, that study focused exclusively on 
British strikes, so there was no effort to gauge whether coverage would vary 
according to geographic or cultural pr0~irnity.l~ 

On an international level, this researcher included nine Latin Ameri- 
can news and feature magazines in a content analysis of cultural articles that 
indicated daily newspapers and magazines in Latin America show prefer- 
ence to the domestic culture, with European culture in second place and U.S. 
culture third.I5 But few studies can be found that place U.S. newsmagazines 
in an international perspective. An exception is that of Grube and Boehme- 
Duerr, who employed the Galtung-Ruge theory in analyzing AIDSrelated 
articles in Time, Newsweek, The Economist, L‘Express, and Der Spiegel in 1985 
and 1986. They found, among other results, that the “6lite person factor” did 
not seem to be at work in AIDS coverage.I6 

Focus of 
Weekly newsmagazines are an inviting target for research. They 

must be approached differently from newspapers not only because of the the Study 
obvious di‘flerences in format, but also because of the weekly rather than 
daily deadline and and the difference in the nature of the newsmagazine 
audience. A subscriber to the New YorkPost or San Antonio Express-News may 
or may not know who Brian Mulroney or Franqois Mitterand are, let alone be 
familiar with the issues in their reelection campaigns. Subscibers to Time or 
L’Express have invested extra money and time to supplement knowledge 
already gleaned from newspapers and broadcast media. To put it another 
way, thenewsmagazine subscriber islooking more for the “why“ and “how“ 
of a story than for the “who,“ “what,” ”when,” and “where.” Finally, the 
gatekeepersof newsmagazines are among the 6lite members of their 
profession. 

There is an almost monotonous homogeneity in format of the eight 
magazines studied. All are 8x11 inches in size, all have slick covers with 
state-of-the-art graphics, and all have three columns with the exception of 
L’Express, which went from three to four columns with its issue of June 3, 
1988. With the exception of Mexico’s Proceso, all have slick pages with crisp 
color photographs. The average number of pages of the issues analyzed 
ranged from 110 for the monstrous Economist to 50 for Ercillu, but the other 
six clustered between 66 and 95 (see Table 1). All but Proceso were heavily 
laden with advertising. 

It is raw historical coincidence that the national elections of the six 
target countries occurred within such a short time span; five of the six took 
place within a six-month period from May to November of 1988. Obviously, 
differences in coverage from one election to another could be explained by 
differences in newsworthiness, or ”amplitude,” within the Galtung-Ruge or 
Shoemaker frameworks. It is important, then, to review each of the elections 
to demonstrate that each, in its own way, possessed considerable interna- 
tional news value that put them on roughly equal footing, thus rendering 
moot the “threshold” factor. All the elections also involved ”6lite persons.” 

In the British general election of 1987, Prime Minister Margaret 
Thatcher of the Conservative Party was running for a third consecutive term, 
something no other British prime minister had achieved in this century. She 

HOW EIGHT WEEKLY NEWSMAGAUNES O V E R E D  ELECTIONS IN SlXCOUNTRlES 783 
 by guest on January 28, 2013jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


already was one of the best-known world leaders of her time, and her 
nickname, ”The Iron Lady,” was used in all three languages of the sampled 
magazines. Her principal opponent was Labor Party leader Neil Kinnock, 
although an alliance of the old Liberal Party and the new Social Democratic 
Party was trying to break the stranglehold of the two major parties. At issue 
in the election was whether Britain would continue along the road toward 
free-market capitalism on which it had embarked when Thatcher was first 
elected in 1979. Polls predicted another Tory victory, which the voters 
confirmed on election day by giving Thatcher a comfortable, although 
reduced, majority. 

The first round of the French presidential election on April 24,1988, 
had attracted considerable international attention because of the strong 
showing in the polls of ultra-rightwing candidate Jean-Marie LePen of the 
National Front. But in the end LePen placed fourth in a field of five, and 
Socialist President Franqois Mitterand, seeking a second seven-year term, 
was thrust into a runoff with his conservative prime minister, Jacques 
Chirac. The suspense surrounded whether the aging Mitterand could in- 
crease his 34.1 percent first-round showing into a majority. Moreover, the 
conservative parties had won control of Parliament two years before, so 
Mitterand’s 1981 mandate had evaporated. Although there was some pre- 
election excitement when Chirac won the release of some French hostages in 
Lebanon, polls indicated a Mitterand victory; they were correct. 

Mexican elections traditionally have been as suspenseful - and conse- 
quently as newsworthy - as football games between Ohio State and Texas 
Christian. Since 1929 the Institutional Revolutionary Party (PRI) had mo- 
nopolized the presidency, the governorships and the Senate. When its 
popularity began to wane in local elections, the PRI resorted to fraud to 
maintain its dominance. But the 1988 presidential election was different, or 
“unexpected.” The PRI candidate, Carlos Salinas de Gortari, the hand-picked 
successor of President Miguel de la Madrid, faced two strong challengers - 
Manuel Clouthier of the conservative National Action Party (PAN), and an 
even stronger challenge from the left by Cuatemoc Cdrdenas of the newly 
formed Social Democratic Party. Cdrdenas is the son of the popular former 
president, Lkaro Cdrdenas, who nationalized foreign oil companies in 1938. 
Both opposition parties attacked the PRI’s record and its reputation for 
corruption, and suspense arose over whether the PRI would win by less than 
a majority of the vote for the first time or, even more unthinkable, would 
actually lose the election. Because of this, the election drew more interna- 
tional press attention than in the past. The preliminary election results gave 
Salinas a slight majority, but both opposition parties presented compelling 
evidence of widespread vote fraud. It wasn’t until September that Salinas’ 
victory for the six-year term officially was ratified. 

The Chilean plebiscite was unique in that there was only one candi- 
date: General Pinochet, who had ruled Chile as dictator since he led the 
September 11,1973, coup that toppled the Marxist government of President 
Salvador Allende. Most Chileans had welcomed the coup, and in 1980 had 
overwhelmingly approved Pinochet’s new constitution. One provision of 
that constitution was that Pinochet must subject himself to a plebiscite by 
1989 to determine whether he would remain in power until 1997. Because of 
an economic recession and weariness with a dictatorial system virtually 
unknown to Chileans in living memory, Pinochet‘s once-prodigious popu- 
larity had begun to wane by 1988. In the plebiscite, Chileans had to vote 
either “Si,” to keep Pinochet in power, or “No,” to return to elected civilian 

784 JOUKNAUSM QUAKTEKLY 

 by guest on January 28, 2013jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


rule. As the "No" forces began showing strength and the outcome appeared 
uncertain, international media began following the story with greater inter- 
est. The stunning victory of the "No" forces, 54 percent to 43 percent, was 
a genuine newsmaker and the only true upset in any of the six elections 
studied - again, the "unexpectedness" factor. 

Aside from the election in Mexico, where reelection of the president 
is constitutionally prohibited, the US. presidential election between Repub- 
lican George Bush and Democrat Michael Dukakis was the only one of the six 
in which there was no incumbent facing re-election. Because of this, and 
because of the unique role of the United States as titular leader of the Western 
world, the US. election inevitably drew the attention of the world media. As 
with the British and French elections, however, there was little suspense, as 
the magnitude of Bush's victory was almost exactly what the polls had 
predicted. 

In the Canadian parliamentary election, Prime Minister Brian 
Mulroney of the Progressive Conservative Party was seeking a second 
mandate after coming to power in a sweeping landslide in 1984. Once again, 
his principal rival was John Turner of the Liberal Party, though the strength 
of the socialist New Democratic Party often determines which of the two 
major parties leads the voting. The overriding issue in the campaign was the 
free-trade agreement that Mulroney had negotiated with the United States 
and which the Liberals and the NDP opposed. Polls indicated that Mulroney 
would prevail, as he did with a reduced majority, though there always is 
some suspense in Canadian elections because the voters often confound the 
pollsters. 

Two hypotheses were tested in this study. H1 held that the sampled 
newsmagazines would show significantly more coverage of national rather 
than international events. The number of column inches each magazine 
allocated to these two categories was compared with a chi-square test. 

H2 contended that significant differences would occur in the amount 
of international newshole devoted to the coverage of specific foreign elec- 
tions by the eight magazines because of geographic proximity and/or 
linguistic and cultural ties. In other words, The Economist would show greater 
interest in the United States and Canada than in Mexico or Chile, L'Express 
would follow the British election more closely than the Chilean, and so forth. 
The number of column inches each magazine dedicated to the various 
elections also was analyzed using chi-square. Coupled with this hypothesis 
was the research question of whether there would be marked differences 
among the eight magazines in the percentageof their internationalnewsholes 
devoted to the elections in the other five countries. 

A second research question asked whether there would be differences 
among the magazines in the percentage of national newshole devoted to their 
own national elections. Because of the greatly varying sizes in newshole 
among the eight magazines, a chi-square comparison of the number of 
column inches allocated to national or foreign elections would have been 
misleading. 

The unit of measurement for the study was the column inch, and the 
measurement of election-related articles included the headlines and any 
accompanying photographs, graphics or cartoons. Covers werenot included 
in the measurement, however. All the magazines but L'Express had identical 
three-column-by-10-inch formats, as did L'Express until after the French 

HOW Elcm WEEKLY NEWSMAGAZINES &VERED ELECTIONS IN SIX COUNTRIES 

Hypotheses 
and Method 

785  by guest on January 28, 2013jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


election. The total number of inches in the articles in the four-column issues 
of L‘Express was simply multiplied by .75 to put it on a par with the other 
seven magazines. 

The method for analyzing election coverage was to scrutinize four 
consecutive issues of each magazine - the three issues immediately preced- 
ing the election and the issue that reported the outcome. Thus, for the six 
elections, twenty-two issues of each magazine were analyzed - not twenty- 
four, because the U.S. and Canadian election campaigns had a two-week 
overlap among the sampled issues. These same twenty-two issues also were 
analyzed for the breakdown of international and national news coverage. 

Because the analysis focused only on election coverage, the researcher 
did not employ formal reliability testing. The coding of articles as national or 
international also was straightforward for the most part, as all the magazines 
have separate national and international sections. But the researcher had to 
set specific criteria for the coding of certain articles in other sections, such as 
sports and art.” 

Results 
Data reflected in Table 1 support H1. Seven of the eight magazines 

showed significantly greater coverage of national than international events, 
although L’Express was more evenly balanced than the others. Only The 
Economist carried a preponderance of international news, apparently be- 
cause the magazine has tended to appeal to an international audience. In 
each issue of The Economist, the first section of news was entitled “American 
Survey,” which contained news of the United States and averaged about 
seven pages. Next came “Asia,“ followed by “Europe,” then “International,” 
andonlythen”Britain.”ThesectiononBritishnews wasnogreater,and often 
smaller, than “American Survey.” It is possible that the edition of The 
Economist to which US. libraries subscribe puts more focus on international 
events. At the opposite end of the spectrum was Proceso, which contained a 
minuscule international section. It is interesting to note, however, that the 
three US. magazines were not far ahead of Proceso in terms of foreign 
coverage. 

The answer to the research question on comparative coverage of 
national elections is depicted in Table 2. Great discrepancy appeared among 

TABLE 1 
National and International Newsholes in Column lnches over 22 Sampled Issues 

Total National Intemat’l Av. 
Newshole Newshole Pct. Newshole Pct. p.< Pages 

Economist 
Ercillu 
L‘Express 
Macleans 
Proceso 
Newsweek 
Time 
USNGWR 

39,055 
21,170 
36,920 
29,580 
34,220 
31,260 
32,645 
32,270 

9,009 
13,352 
20,648 
18,313 
28,289 
25,455 
24,588 
24,942 

23.1 
63.1 
55.9 
61.9 
82.7 
81.4 
75.3 
77.3 

30,046 
7,818 

16,272 
11,267 
5,931 
5,805 
8,057 
7,328 

76.9 .001 110 
36.9 .001 50 
44.1 .001 77 
38.1 .001 95 
17.3 .001 66 
18.6 .001 88 
24.7 .001 94 
22.7 .001 77 

786 ~OURNAUSM QWERLY 
 by guest on January 28, 2013jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


TABLE 2 
Coverage of National Elections in Column Inches and as a Percentage of National News 

Col.. Inches Percentage 

Economist 
Ercilla 
L‘Express 
Macleans 
Proceso 
Newsweek 
Time 
USNbWR 

1,125 
1,380 
1,770 
2,826 
2,476 
2,857 
1,455 
1,243 

66.18 
57.40 
43.66 
65.61 
47.59 
48.40 
28.31 
26.27 

the magazines in terms of the “play” given to coverage of their own elections, 
ranging from two-thirds of the national newshole for The Economist and 
Macleans to slightly over a fourth for Time and US. News. Newsweek, 
however, devoted its entire postelection issue of November 21 to election 
coverage; it carried no international news in that issue. The Economist‘s high 
score is partly explained by its relatively small national newshole. 

The data also supported H2, as shown in Table 3, but even so there 
were some surprises. The answer to the research question on the comparative 
play the eight magazines give to foreign elections is reflected in Table 4. 
Perhaps the most intriguing finding in Tables 3 and 4 was the overwhelming 
coverage that Proceso devoted to the Chilean plebiscite. Not only was its 
coverage greater than that Proceso gave to any other international event in 
the twenty-two sampled issues, but its coverage was greater than that given 
by any of the magazines to any of the elections. True, Proceso has the smallest 
international newshole of the eight magazines, but even so the raw number 
of inches it devoted to Chile was exceeded only by Macleans’ coverage of the 
U.S. election. Why? Culture, language, and geography no doubt played a 
part, but note that Ercilla did not reciprocate with disproportionate coverage 
of the Mexican election. Politics played a role here. Proceso has a decidedly 
left-wing editorial slant, and its coverage of the Chilean plebiscite was replete 
with negative references to Pinochet. Indeed, the plebiscite was the cover 

TABLE 3 
Coverage of Foreign Elections in Column Inches 

BR FR MEX CH USA CAN D.< 

Economist 
Ercilla 
L‘Express 
Macleans 
Proceso 
Newsweek 
Time 
USN& WR 

- 
49 
160 
180 

0 
120 
270 
58 

169 
210 

91 
39 
62 

120 
41 

- 
103 
51 
18 
15 

80 
90 

203 

- 

82 

227 
62 

537 
80 
60 
60 

- 
460 
135 
218 
595 
206 

76 
20 
20 

0 
70 
60 
56 

- 

.001 

.001 

.oo1 

.001 

.001 

.001 

.001 

.001 

How EIcm WEEKY NEWSMAGAZINES CoVERED ELECTIONS IN SlXCOUMRlES 787 
 by guest on January 28, 2013jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


TABLE 4 
Coverage of Foreign Elections as Percentage of International Newshole 

over Four Sample Issues 

BR FR MEX CH USA CAN 

Economist 
Ercilla 
L‘Express 
Macleans 
Proceso 
Newsweek 
Time 
USNBWR 

- 3.28 
2.81 14.04 
5.81 - 
9.33 4.24 

0 3.57 
9.17 6.89 
16.07 11.24 
5.08 2.37 

1.88 1.43 
3.00 - 
0.47 7.42 
0.87 2.88 
- 44.12 

9.57 5.65 
7.31 2.82 
15.23 4.43 

8.25 1.36 
1032 1.57 
8.20 0.78 

25.30 - 
18.99 0 
- 8.31 

4.26 
- 5.30 
- 

story of Proceso’s October 10 issue, which carried the headline, “Otoito del 
Tirano” (“Autumn of the Tyrant”). The issue also included a full-page 
cartoon of Pinochet flushing himself down a toilet, which bore litte trace of 
objectivity. The slant of the coverage in the other magazines was more pro- 
democracy than anti-Pinochet, though L’Express left little doubt as to its 
disdain of the military strongman. 

Another surprise was the extensive coverage that Ercilla and L’Express 
gave to the elections in each other’s countries, which cannot be explained by 
geography and only tangentially by their common Latin culture. 

Culture and language are the likely explanations for why Time, 
Newsweek, and Macleans were the leaders in British election coverage, 
considering that France also may be considered an ’’elite nation.” Though 
Ercilla gave apparently meager attention to the British election in terms of 
inches, the outcome was, nonetheless, the cover story of its June 17,1987, 
issue under the banner headline, ”Razones por un Triunfo” (“Reasons for a 
Triumph”). Ercilla’s conservative leaning was evident in its coverage. Curi- 
ously, L’Express gave less attention to its cross-channel neighbor than it did 
to Chile or the United States, although it did carry a pre-election cover story 
on Margaret Thatcher in its issue of June 5, so geographic proximity was not 
evident in this case. Perhaps geography, culture, and ideology taken together 
explain why Proceso ignored the Thatcher victory altogether. 

Geography apparently did play a role in the coverage of the Mexican 
election, with the three U.S. magazines well out in front. U.S. News had far 
more pre-election coverage than did its two rivals, with a six-page spread in 
its July 4,1988, issue. But U.S. News carried only twenty-three inches on the 
election results as part of its “Currents” section, while Time and Newsweek 
made the Mexican election outcome the lead story of their respective interna- 
tional sections. 

What else but geography can explain the fact that Macleans and Proceso 
led in the coverage of the US. election? Macleans‘ 25.3% score was second 
only to Proceso’s obsessive coverage of Chile. It can be argued that cultural 
proximity played a role in Maclean’s coverage, but not Proceso’s. Language, 
culture, and competition also explain why The Economist devoted 460 raw 
inches to the U.S. election, including a 133-inch cover story in the October 29, 
1988, issue, though the Bush-Dukakis contest still accounted for only 8.25% 
of its prodigiousinternationalnewsholeover the foursampleissues. L’Express 
carried respectable coverage of the U.S. election, which was the cover story, 

788 JOURNAUSM Q U ~ Y  

 by guest on January 28, 2013jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


”Le Choix des Americains” (”The Choice of the Americans”), of its November 
11 issue; it reported the results in its November 25 issue. 

Geography, too, is the seemingly obvious factor in the Canadian 
election, with the threeU.S. magazines again leading the way as they did with 
Mexico. It must be noted that the Canadian election also was the lead item 
in Time’s “World sectioninits November 7 issue,but that issue preceded the 
four sample issues so that sixty-inch story is not reflected in the data. Time ran 
another sixty inches, or two full pages, on the election results in its December 
5 issue, though it was not the lead international story. The Economist’s’ 
meager coverage was surprising, given the cultural and linguistic ties, 
although its forty-three-inch story on the election results was the lead 
international item in the November 26 issue. But the geographic factor is 
confounded somewhat by the fact that Proceso ingored the election despite its 
geographic proximity to Canada relative to Chile or France. 

In examining the individual magazines as well as the events, we see 
some intriguing deviations among the three U.S. magazines. Time gave 
greater play to the British election than to any other, followed by the French; 
score one for the “elite nation“ factor. But US. News gave its greatest weight 
to the Mexican election, followed distantly by the Canadian; and Newsweek 
gave almost a first-place tie to the Mexican and British elections, with the 
Canadian a close third. The Economist, L’Express and Macleans all gave top 
billing to the U.S. election in newshole percentage, which also lends credence 
to the elite nation factor, though L’Express’ coverage of the U.S. election was 
virtually tied with that given the Chilean plebiscite, which actually received 
more raw column inches. Perhaps it could be argued that Pinochet was more 
of an “elite person” than Bush or Dukakis. 

Discussion Thebeauty of theGaltung-Ruge theoryisitsbuilt-inloophole, namely, 
the statement that if an event is low on one factor “it may compensate for that 
by being high on another.”18 Thus, any curiosity uncovered in-agenda-setting 
research may be explained in terms of one factor compensating for another, 
i.e., the Bite-person factor of Pinochet compensating for the Bite-nation 
factor of the United States to explain why Proceso gave more attention to 
Pinochet than to Bush and Dukakis. Or perhaps it was the cultural-proximity 
factor. Or both. But what explains why the three US. magazines were so 
varied in their agenda? Clearly, other factors are at work. As the other studies 
suggest, these factors could be bilateral trade, tourism, geographic proxim- 
ity, foreign policy priorities, gatekeeper biases, competition from other 
stories, or all of the above. 

If nothing else, this study implies the importance of geographic 
proximity as a newsworthiness factor as well as cultural, political, and 
economic ties. As noted, the three US. newsmagazines were far and away the 
leaders in their coverage of the electionsin Canadaand Mexico, two countries 
that are poles apart culturally and economically. Rosengren no doubt would 
attribute this to the fact that these two countries are the United States’ leading 
trade partners, while Adams would point out that they also are the most 
popu1arwithU.S. tourists. Butherewemustasktheobvious:was theelection 
coverage of Mexico and Canada greater in the US. magazines because of 
trade or tourism, or are US. trade and tourism themselves greater with those 
two countries because of geographic proximity? But geography cannot be 
isolated as the critical factor, given the fact that L’Express devoted more 

How Ecm WEEKLY NEWSMACAZ~NES COVERED ELEDIONS IN SIX COUMRIES 789 
 by guest on January 28, 2013jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


coverage toChile than toBritah, The Economist more totheunitedstatesthan 
to France, ErciZZu more to France than to the United States or Mexico. Here 
again, Proceso’s ideological slant may have been the deciding factor. 

This study also has reinforced the theory that the ideological bias of 
agenda setters may be a factor, as Grube and Boehme-Duerr noted in the 
heavy AIDS coverage by the liberal Der Spiegel. This could explain why Time 
led the way with coverage of the British election, while U.S. News placed 
more focus on the Mexican election than did its two rivals. The study also 
reminds us that ethnocentric agenda setters are not confined to the United 
States, as evidenced by Proceso’s treatment of the Chilean plebiscite. 

As noted in Footnote 17, the Olympics competed with the Chilean 
plebiscite for coverage, the 1987 economic summit with the British election, 
and the the downing of the Iranian Airbus and the 1988 economic summit 
with the Mexican election. These extraneous events were almost universally 
reported in ail thenewsmagazines, save perhaps Proceso, so all the gatekeepers 
still would have been confronted with the same selection of priorities. 

What, then, must we conclude from this perplexing mishmash of 
theories and findings? Ina perfect world, the gatekeepersof the international 
information flow would be even-handed in the attention they assign to 
events of seemingly comparable importance, and they would all have large 
newsholes of equal size. But it is an imperfect world, fraught with economic 
realities and with geographic, cultural, ethnocentric, and ideological biases, 
which explains why readers of Proceso were treated to extensive, though 
heavily slanted, coverage of the Chilean plebiscite while they had to rely on 
newspapers or broadcast media to learn anything of the conservative victo- 
ries in non-Hispanic Britain and Canada. It also helps explain why Time 
devoted 270 inches to Margaret Thatcher’s anticipated victory and only sixty 
inches (all after the plebiscite) to General Pinochet’s unexpected defeat. 

It also is indicative of U.S. isolation and insulation from the world 
beyond its borders that the three U.S. newsmagazines devoted a significantly 
smaller percentage of total newshole to international events than did their 
counterparts in Britain, France, Canada, and Chile. To conclude that U.S. 
gatekeepers are myopic in their view of the world hardly comes as a startling 
revelation. Gerbner and Marvanyi analyzed nine elite and regional U.S. 
newspapers in 1970 along with a sample of newspapers in eight other 
countries around the world. They found that U.S. newspapers devoted only 
11.1% of their newsholes to foreign news, ranking them fifth on average 
behind West European, East European, Soviet, and Third World newspa- 
p e r ~ . ’ ~  

Yet, imbalances in coverage reflected by these data do not necessarily 
reinforce the beliefs of the cultural neocolonialism or neoimperialism theo- 
rists, as they cannot be plotted neatly along a North-South or center-periph- 
ery line. This study contradicts what Meyer found in his study of the news 
flow of the Big Four news agencies to and from Europe and Africa and the 
United States and Latin America.*O 

The proverbial bottom line is that discrepancies in foreign news 
agenda-setting are a transregional reality, like them or not, and those who 
seek to be truly informed must conclude that the only way to do so is through 
diversification of sources. Subscribers to newsmagazines in the United States 
and other countries no doubt believe they are diversifying their sources, but 
as the data indicate, they still may not be getting the full picture. 

790 JOURNAUSM QUARTERLY 

 by guest on January 28, 2013jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


NOTES 

1. Buckman, Robert, “Media Shake-up in Chile.“ Editor b Publisher 28 
(December 1991): 16-17,32. 

2. Galtung, Johan and Mari Holmboe Ruge, ”The Structure of Foreign 
News,” in Media Sociology: A Reader, ed. Jeremy Tunstall (Urbana: University 
of Illinois Press, 1970), 261-266. 

3. Rosenblum, Mort, Coups and Earthquakes - Reporting the World for 
America. (NY: Harper and Row, 1979). 

4. Lent, John A., “Foreign News in American Media.”Journul of Commu- 
nication 27 (Winter 1977): 46-51. 

5. Rosengren, Karl Erik, ”Four Types of Tables.” Journal of Communica- 
tion 27 (Winter 1977): 67-75. 

6. Peterson, Sophia, “Foreign News Gatekeeper and Criteria of 
Newsworthiness.” Journalism Quarterly 56 (Spring 1979): 116-125. 

7. Gaddy, Gary D. and Enoh Tanjong, ”Earthquake Coverage by the 
Western Press.” Journal of Communication 36 (Spring 1986): 105112. 

8. Adams, William C., “Whose Lives Count? TV Coverage of Natural 
Disasters.” Journal of Communication 36 (Spring 1986): 113-122. 

9. Shoemaker, Pamela J., Lucig H. Danielian, and Nancy Brendlinger, 
”Deviant Acts, Risky Business and U.S. Interests: The Newsworthiness of 
World Events.” Journalism Quarterly 68 (Winter 1991): 781-795. 

10. Rich, Jonathan T., “A Measure of Comprehensiveness of 
Newsmagazine Science Coverage.” Journalism Quarterly 58 (Summer 1981): 

11. Simmons, Brian K. and David N. Lowry, ”Terrorists in the News, as 
Reflected in Three News Magazines, 1980-88.” Journalism Quarterly 67 (Win- 
ter 1990): 692-696. 

12. Yu, Yang-chou and Daniel Riffe, “Coverage of Chiang and Mao in 
l3reeU.S. News Magazines.”Journalism Quarterly 66 (Winter 1989): 913-919. 

13. Moriarty, Sandra E. and Mark N. Popovich, “Newsmagazine Visuals 
and the 1988 Presidential Election.” Journalism Quarterly 68 (Autumn 1991): 

14. Perry, David K., “Foreign Industrial Disputes in Time and Newsweek.“ 
Journalism Quarterly 58 (Autumn 1981): 439-443. 

15. Buckman, Robert, ”Cultural Agenda of Latin American Newspapers 
and Magazines: Is U.S. Domination a Myth?“ Latin American Research Review 
25 (1990): 134-155. 

16. Grube, Anette, And Karin Boehme-Duerr, ”AIDS in International 
News Magazines.” Journalism Quarterly 65 (Fall 1988): 686-689. 

17. For example, the 1988 Summer Olympics in Seoul, Korea, coincided 
with the Chilean plebiscite. Olympic coverage by each magazine was closely 
scrutinized by the researcher to determine whether the article focused on the 
Olympic team or personalities from that country or whether it was general 
coverage of a major international event. To cite one case, part of 
Macleans’Olympic coverage was general in nature and was coded as interna- 
tional, but coverage of the stripping of the gold medal from Canadian sprinter 
Ben Johnson for testing positive for steroid use was coded as national. 
Coverage of the same incident in non-Canadian magazines, of course, was 
coded as international. To cite another case, the Mexican campaign coincided 
withtheaccidentaldowningof acivilianIranian AirbusbytheUSSVincennes 
over the Persian Gulf. The three US. newsmagazines carried the story in their 
national news sections, and it was coded accordingly. Coverage of the 

248-253. 

371-380. 

How E I G ~  WEEKLY NEWSMAGAZINES C ~ V E R E D  ELECTIONS I N  SIX COUNTRIES 791 
 by guest on January 28, 2013jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/


tragedy by the non-U.S. magazines was coded as international. 
Similar coding problems arose with news coverage of the Economic 

Summits in Venice in June 1987, which coincided with the British election 
coverage, and in Toronto in 1988, which coincided with the Mexican cam- 
paign. If the articles focused primarily on the general agenda of the summits, 
they were coded as international, but if they focused on the position of the 
leader of the country in which the magazine was published, they were coded 
as national. Only Mexico and Chile were not participants in the summits. 

A decision also had to be made on the coding of articles dealing with 
health, art, literature, and music. There were a number of articles dealing 
with health issues, particularly AIDS. If the focus was international in nature, 
or if the article focused primarily on foreign research, it was coded as 
international. If the focus was on national research, obviously it was coded as 
national news. Articles that reported on the exhibit in the magazine’s country 
of works by an artist from another country, or on a domestic performance by 
a foreign musician, singer or group, were coded as national news. Only if a 
report on cultural affairs originated from another country was it coded as 
international. By the same token, the review of a foreign book was coded as 
international, but the review of a translation of a foreign book by a domestic 
publishing company was coded as national. 

18. Galtung and Ruge, “Structure of Foreign News,” 272. 
19. Gerbner, George, and George Marvanyi, “The Many Worlds of the 

World’s Press.” Journal of Communication 27 (Winter 1977): 52-66. 
20. Meyer, William H., ”Structures of North-South Informational Flows: 

An Empirical Test of Galtung’s Theory.” Journalism Quarterly 68 (Spring/ 
Summer 1991): 230-237. 

792 JOURNALISM QUARTERLY 

 by guest on January 28, 2013jmq.sagepub.comDownloaded from 

http://jmq.sagepub.com/

