Journalism & Mass
Communication Quarterly

http://jmq.sagepub.com/

Images of the United States in the Latin American Press
Louise F. Montgomery
Journalism & Mass Communication Quarterly 1988 65: 655
DOI: 10.1177/107769908806500314

The online version of this article can be found at:
http://jmg.sagepub.com/content/65/3/655.citation

Published by:
©SAGE

http://www.sagepublications.com

On behalf of:

Association for Education in Journalism & Mass Communication

Additional services and information for Journalism & Mass Communication Quarterly can be found
at:

Email Alerts: http://jmqg.sagepub.com/cgi/alerts
Subscriptions: http://jmq.sagepub.com/subscriptions
Reprints: http://www.sagepub.com/journalsReprints.nav

Permissions: http://www.sagepub.com/journalsPermissions.nav

>> Version of Record - Sep 1, 1988
What is This?

Downloaded from jmg.sagepub.com by guest on January 28, 2013


http://jmq.sagepub.com/
http://jmq.sagepub.com/content/65/3/655.citation
http://www.sagepublications.com
http://www.aejmc.com/
http://jmq.sagepub.com/cgi/alerts
http://jmq.sagepub.com/subscriptions
http://www.sagepub.com/journalsReprints.nav
http://www.sagepub.com/journalsPermissions.nav
http://jmq.sagepub.com/content/65/3/655.full.pdf
http://online.sagepub.com/site/sphelp/vorhelp.xhtml
http://jmq.sagepub.com/

By Louise F. Montgomery

Images of the United States
In the Latin American Press

Latin American papers
giving smaller proportion
of space to coverage of
U.S. than they did

a quarter of a century ago.

»In 1959, the U.S. State Department
refused to grant press cards to reporters
from four Argentine cities who were
accompanying the Argentine president on a
state visit to Washington. U.S. government
officials insisted that the reporters’ home
cities were in Brazil.! Some time later, U.S.
President Lyndon B. Johnson, when he was
introduced to a UNESCO official,
responded: “I know your country. Small,
but charming.”

Benno Weiser Varon on Feb. 4, 1984,
related the perhaps-aprocryphal LBJ story
in El Comercio, Quito, Ecuador, in a
column on the editorial page2. He wrote
that no U.S. president today would mistake
UNESCO for a country — or praise it. Yet
while making fun of the American for
being ignorant, the columnist took his side
ideologically: “To me, I prefer Groucho
Marx to Karl Marx. I like Ionesco more
than UNESCO. The second is the founder
of the theater of the absurd.”

ldeological kinship with the United
States, however, seems to have become an
insufficient reason for Latin American
newspapers to devote space to the United
States; they are paying far less attention to

! Wayne Wolfe, “Images of the United States in the Latin
American Press,” Journalism Quarterly, 41:79-86 (1964).

2*The U.S. and UNESCO," p. 4.

3 Wayne Wolfe, “Images of the United States in the Hispanic
American Press; A Content Analysis of News and Opinions of

the United States than they did in 1959, this
study of coverage of the United States in
principal newpapers in the capitals of 19
Latin American nations indicates. In
addition, attention paid to what were some
of the good things in American culture —
entertainment and sport — has dropped
dramatically since 1959, when Wayne Wolfe
identified the various images Latin Ameri-
can newspapers portrayed of “the colossus
to the north,™

The most dramatic change in coverage
occurred in Cuba, where the paper Wolfe
studied, Digrio de la Marina, disappeared
in the Cuban revolution; this study utilized
the only general-news newspaper published
in Havana, Granma, the Communist Party
newspaper. As could be expected, coverage
in Diario, distinguished in 1959 by publish-
ing more American sports news than other
type, and Granma are vastly different.
Granma focused almost totally on U.S.
government and politics (Table 2) and 399
of its U.S. government news dealt with the
military.

Another dramatic change, paralleling a
trend in U.S. journalism, is the attention
paid to science. Two significant scientific
events — a problem-plagued space launch
and the birth of the first test-tube baby in
the United States — occurred during the
sample week, Feb. 1-7, 1984; each of the 20
newspapers in the sample covered the space
story and most published the test tube baby
story. The space story was the only event
that showed up in all of the newspapers; not
even Michael Jackson’s hair catching fire
during filming of a commercial made every
newspaper.

the Couatry in Daily Newspapers from 19 Latin
American Republics.” Unpublished dissertation, Indiana
University, 1963.

»Louvise F. Montgomery is a journalism faculty
member at the University of Missouri.

655

Downloaded from jmg.sagepub.com by guest on January 28, 2013


http://jmq.sagepub.com/

656

Lessened coverage of Hollywood and a
dramatic decrease in coverage of sports,
particularly baseball and boxing, occurred
between 1959 and 1984. Apparently Latin
American nations’ own sports competition
has expanded and they are able to create
and import materials with greater cultural
closeness than that from the United States.
While many newspapers still devoted large
stretches of space to pictures and studio-
handout stories from the United States,
coverage of Hollywood has dropped, as
tables presented later in the study indicate.

This study was designed to replicate as
nearly as possible the 1959 Wolfe study.*
When the principal morning newspaper
used in Wolfe’s study was not available,
either because it ceased publication or
could not be obtained, another influential,
large~circulation newspaper was obtained.
This study covers 19 newspapers; the only
country in Wolfe’s study that is not covered
in this study is Paraguay, where newspapers
in 1984 were not free to publish and many,
including the paper used in the original
study, had disappeared. Newspapers ana-
lyzed were: La Prensa, Buenos Aires,
Argentina; El Diario, La Paz, Bolivia,
(Feb. 1-5, 8); Diario do Brazil, substitution
for Correio da Manha, Rio de Janeiro,
Brazil; O Estado, substituting for Diario de
Sao, Sao Paulo, Brazil (Feb. 1-5, 7-8); El
Mercurio, Santiago, Chile; El Tiempo,
Bogota, Columbia; La Nacion, substituting
for Diario de Costa Rica, San Jose, Costa
Rica; Granma, substitute for Diario de la
Marina, Havana, Cuba; Listin Diario,
Santo Domingo, substitute for La Nacion,
Ciudad Trujillo, Dominican Republic; El
Comercio, Quito, Ecuador (Feb. 2, 4-7); El
Diario de Hoy, San Salvador, El Salvador
(Feb. 1, 3-7); El Imparcial, Guatemala City,
Guatemala; La Tribuna, substitute for El
Dia, Tegucigalpa, Honduras (Feb. 1-2, 4-7);
El Universal, Mexico City, Mexico; La
Prensa, Managua, Nicaragua (Feb. 1-2, 4-
5,7); La Estrella de Panama, Panama City,
Panama; La Tribuna, Asuncion, Paraguay;
El Comercio, Lima, Peru; El Dia, Montevi-
deo, Uruguay;, EI/ Nacional, Caracas,
Venezuela. Feb 1-7, 1984, issues were
analyzed except as indicated in parentheses
following newspaper names.

JOURNALISM QUARTERLY

All stories dealing with the United States,
including those focused on an international
agency such as the International Monetary
Fund that mentioned the role of the United
States, were counted and measured. Each
was analyzed on the basis of the image it
conveyed of the country, specifically,
whether it fell into the 12 facets Wolfe
found in 1959: positive images of a demo-
cratic, friendly and generous nation;
neutral images of a powerful, affluent
nation where sportsmen are predominantly
spectators; or negative — European-biased,
ignorant about Latin America, imperialis-
tic, shallow in cultural terms, arrogant and
friends of dictators.

Suprisingly, even as many Latin Ameri-
can nations came to full realization that
they were strangled by debt, the majority of
the newspapers did not place blame for
their problems on the United States. Most
used U.S.-based wire service stories on
IMF negotiations and did not add critical
adjectives or commentary as is the practice
is some countries in the Third World.

But the data from 1984 reveal some
dramatic and serious changes in Latin
American newspapers’ treatment of the
United States.

First, Table 1 indicates how much
coverage of the United States had
decreased, both in average inches and as a
percentage of the total news hole. While the
average inches published in each newspaper
dropped by one-third — from 1,500 inches
to 1,047 inches — the percentage of the
total news hole devoted to U.S. news
dropped from 12.5% to 6.5% — from one
eighth to one fifteenth. ~

Table 2 also provides detail on the use of
U.S. news by each newspaper. U.S. news
items published during the week ranged
from low of 29 in Bogotas El Tiempo
(which had the second-highest number of
pages) to a high of 165 in O’Estado. The
high and low newspapers in total inches of
U.S. news (and, consequently, in daily
average) shifted to E/ Diario, La Paz, and
Santo Domingo’s Listin Diario, a range
from 417 to 2,562 inches. Those newspapers
were not the smallest and largest in pages
published; the low distinctions belonged to
* Ibid,

Downloaded from jmg.sagepub.com by guest on January 28, 2013


http://jmq.sagepub.com/

Images of the United States in the Latin American Press

657

TABLE 2

Inches and Number of U.S. Stories by Newspaper
for Week of February 1, 1984

Newspapers Inches U.S.
News

El Comercio, Lima 504.5

El Comercio, Quito 522.5

El Dia, Montevideo 1151.

El Diario, La Paz 417.

El Diario de Hoy, San Salvador 706.5

Q'Estado, Sao Paulo 1881.

Estrella de Panama 1729.25

Granma, Havana 827.0

El Imparcial, Guatemala 545.8

Jornel do Brazil, Rio 639.5

Listin Diario, Santo Domingo 2562.

El Mercurio, Santiago 1066.

La Nacion, San Jose 713

El Nacional, Caracas 1662.5

La Prensa, Buenos Aires 903.35

La Prensa, Managua 677.5

El Tiempo. Bogota 673.

La Tribuna, Teguciqalpa 1094.5

El Universal, Mexico 1613

Total 19888.9
Avg. 1,047

1959 Studyv Avg. 1.500

TABLE |

Inches and Number of U.S. Stories,
U.S. news as Percentage of All News,
February 1-7. 1984 and 1959

1984 1959
Average number of inches of
U.S. news published in each
newspaper 1,0472 1,500%
Average number of U.S.
stories in each newspaper 62.1 169
Average length of U.S. stories
in inches 16.8 89
Percentage of all news devoted
to U.S. 65 125

3)ncludes editorials and photos as well as news.

Santo Domingo’s Listin Diario, a range
from 417 to 2,562 inches. Those newspapers
were not the smallest and largest in pages
published; the low distinctions belonged to
advertising-free Granma with 42 pages; La
Prensa, Managua, with 52 pages, in the
four days it published during the sample
week; and El Imparcial, Guatamala City,

Average U.S. Daily Average

Story Length  Number of U.S. News
(in inches) U.S. Stories (in inches)
14.42 35 721

13.06 40 74.61
16.26 68 164.4
13.9 30 59.6
19.1 37 100.9
1.4 165 268.7
28.3 6l 247.

9.5 87 118.

9.7 56 78.
10.8 59 91.4
38.23 67 366.
13.67 78 152.3
10.8 66 1019
217 60 2375

8.6 105 129.1
16.94 40 169.4
232 29 96.!
26.7 4] 156.4
29.3 ss 2304

NA 1179 NA
Avg. 16.8 Avg. 62.1 Avg. 153.4
Avg. 89 Avg. 169 Avg. 2143

with 80 pages. The highs belonged to El
Nacional, Caracas, El Tiempo, Bogota; El
Universal, Mexico City; and the two
Brazillian newspapers, O’Esiado of Sao
Paulo and Jornal do Brasil of Rio de
Janeiro.

As the comparison between 1959 and
1984 at the bottom of Table 2 shows, the
average attention to the United States
decreased in every aspect for which data are
available except the average story length.

Several newspapers published considera-
bly more U.S. news than the sample
average. Listin Diario’s 2,562 inches
compares with the sample average of 1,047.
But the inch total, while impressive, is
about the same as the total for the
Dominican Republic newspaper included in
the 1959 sample, La Nacion of Ciudad
Trujillo; La Nacion’s U.S. coverage totaled
2,565 inches of pictures and news, plus an
unspecified quantity of editorials and
opinion’. Five newspapers in the 1984

3 Wolfe, “Images of the United States in the Hispanic
American Press,” 1963, p. 49.

Downloaded from jmg.sagepub.com by guest on January 28, 2013


http://jmq.sagepub.com/

658 JOURNALISM QUARTERLY

sample dropped below the lowest mark in
1959 — 664.5 inches for the week in the
Honduran newspaper.

Table 3 reveals the varying importance of
U.S. news to Latin American newspaper
gatekeepers. La Prensa, Managua, devoted
almost one-fifth of its news hole to the
United States, while £/ Tiempo, Bogota,
devoted 1.9% of its news hole to the United
States. The allocation of 19.4% of its news
space indicates La Prensa’s devotion to the
United States, which by 1984 was helping
finance the newspaper’s operation as it
tweaked the nose of the Sandinista in every
way possible. But El Tiempo’s inattention
to the United States is puzzling in view of
other Latin American newspapers’
attention.

The overwhelming attention paid to
government and politics (Table 4) repeats
the pattern Wolfe found in 1959.6 In that
study, 22.5% to 60.4% of the newspapers’
U.S. news dealt with the topic. In 1984, the
range was from Listin Diario, Santo
Domingo, with 23.0% to Granma with
85.20%. No other category rivaled govern-
ment and politics for first place in 1984,
although in 1959 the Cuban newspaper had
more sports than government news.

The high percentage of U.S. news in La
Tribuna in Tegucigalpa indicates the role
the United States plays in that country’s
relationship to war-torn Nicaragua. The
U.S. military presence in Central America
is reflected in the region’s attention to U.S.
news: In addition to the Honduran news-
paper’s 12.2% and La Prensa’s 19.4%
(Table 3), La Nacion in San Jose, Costa
Rica, devoted 8.6% of its news to the
United States. Only El Diario de Hoy in
San Salvador — with 4.29% — devoted
below the sample average (6.5%) to the
United States.

As Table 4 indicates, the changes in the
government in Cuba show up dramatically
in the contrast between 1959 and 1984. In
February 1959, the ideological direction to
be taken by the new premier, Fidel Castro,
hadn’t become apparent, nor had he
destroyed the pro-western press. By 1984,
Cuba had been firmly incorporated into the
Marxist camp of the U.S.S.R. and anti-
Americanism was one of the cornerstones

TABLE 3
Percentage of U.S. News by Newspaper
Total
U.S. News Inches of

% News
El Comercio. Lima 3.0 17515
El Comercio, Quito 3.2 15950
El Dia, Montevideo NA?2
El Diario, La Paz 2.6 8860.5
El Diario de Hoyv,

San Saivador 4.2 1744
O’Estado, Sao Paulo 7.0 26936
Estrella, Panama City 9.2 18710
Granma, Havana 13.5 5292
El Imparcial.

Guatemala City 7.8 6955
Jornal do Brazil,

Rio de Janeiro 2.5 25290
Listin Diario,

Santo Domingo 1.7 33353
El Mercurio, Santiago 5.0 21344
La Nacion, San Jose 8.6 8295.
El Nacional. Caracas 4.8 32582.
La Prensa, Buenos Aires 8.0 11345,
La Prensa. Managua 19.4 3488.
El Tiempo, Bogota 1.9 35582
La Tribuna, Tegucigalpa 12.2 8952
El Universal, Mexico 7.0 23125

305318
Avg. 16,962

AMissing data
of Castro’s ideology. While it is not possible
to determine whether anti-Americanism
played a direct role in reducing the quantity
of U.S. news printed in other newspapers,
it is reasonable to expect that newspaper
editors and other gatekeepers who resent
America’s long dominance in the region
might show their hostility by a decision not
to print U.S. stories. On the other hand,
allegiance to the United States undoubtedly
played a role in the Managua newspaper’s
heavy use of American news. The Domin-
ican Republic’s many business ties to the
United States could help account for its
uncommon interest in this country.
Distribution of space devoted to the
United States among the categories shows
another dramatic change in the reduced
attention to sport — a drop from 12% in
1959 to 6.6% in 1984. Another jump — but
in the opposite direction — occurred in
science, medicine and technology. That
¢ Ibid., p. S00.

Downloaded from jmg.sagepub.com by guest on January 28, 2013


http://jmq.sagepub.com/

Images of the United States in the Latin American Press

TABLE 4

Percentage of News about U.S. by Newspaper and by Category

:é § Q %] g
EZE z E 2 2
BE 22 3% 38
S °
SEE2 §& £%
El Comercio 49 76 — --
El Comercio 40.4 22 1.5 1.2
El Dia 74 84 — —
El Diario 45.5 16.1 — —
El Diariode Hoy 748 42 .7 .63
O’'Estado 65.8 64 005 —
Estrella de Panama 61.4 6.6 — 7
Granma 852 45 36 —
El Imparcial 535 — 78 —
Jornal do Brazil 63.3 — 4.8 9
Listin Diario 230176 66 —
El Mercurio 328 54 L) 9
la Nacion 41.0 6.7 — 1.5
E! Nacional 57.1 39 1.4 —
La Prensa,

Buenos Aires 344 34, l. -
l.a Prensa, Managua 60.4 .6 2 24
El Tiempo 406 — 128 —
l.a Tribuna 773 8 27 29
El Universal 47.3 12.7 3.2 1.1
% of all coverage 517 9.1 2.7 6
1959 Study — % 414125 50 5.0

2.

~ Cultural

659
g
S TE 3

= £ s 0 P <2 = ota
Z © § : ‘é g § é Column
< & 85 & =TE I Inches?
8 8 29.4 — — 2.0 522.5
10.5 40.1 36 — 504.7
370 6.3 003 .006 — 1151.0
9 105 195 — — 2.6 417.0
14 174 42 38 .42 706.5
001 84 122 20 1.3 32 1881.0
-- 8.1 7.7 123 29 — 1729.0
1.2 .004 4.2 .007 827.0
5.8 57 25.1 — 2.1 545.8
45 199 T - — 639.5
! 85 11 142 10.5 1.8 2562.0
7.7 2.2 30 1.8 - 9 1065.8
2 89 278 1.9 — 1 713.0
6 114 61 102 22 — 1662.5
9 7.7 135 3 | — 903.4
.7 331 24 — — 677.5
8 129 116 187 1.6 — 673.0
88 29 47 — — 1094.5
6 17.8 101 5.9 4 1.6 1613.0
3 101 233 6.6 23 1.3 98.7*
0 110 34 118 1.5 3.7 100.3*

5.

*Rounding caused totals to deviate from 100 percent.

3Based on 6-column format. Totals for pages with other formats were adjusted to the 6-column

standard.

category in 1984 accounted for 13.3% of
coverage, compared with 3% in 1959. The
category “accidents and disasters,” too,
changed dramatically; while a low figure —
5% — of 1959 coverage fell into that
category, in 1984, less than 1% of U.S. news
dealt with accidents and disasters. While it
might be that newspapers with a special
reason to portray the United States nega-
tively would have a greater-than-average
allocation of space in this category, the
opposite seems to be true. Granma had no
stories in this category, while La Prensa,
Managua, published 16.5 inches — 2.4% of
its U.S. total — in the category.

7 Walfe, “Images of the United States in the Latin American
Press,” 1964, p. 82,

Another change in the images of the
United States is that the distorted map
portrayed in 1959 has become further
distorted. Twenty-five years ago, “Not a
single dateline came from the area of the
United States starting at the western border
of Minnesota and going to Washington
(state) and Oregon,” Wolfe wrote.” That
area was once again slighted, and only 14
states appeared in the sample, compared
with 31 in the original study. Government'’s
dominance shows up in geographic distri-
bution of datelines in the newspapers.
Washington was the dateline 187 times,
New York 72, Cape Canaveral 58, Holly-
wood and Houston eight each.

The expected appearance of domestic or

Downloaded from jmg.sagepub.com by guest on January 28, 2013


http://jmq.sagepub.com/

660 JOURNALISM QUARTERLY

regional wires, such as UNESCO-subsidiz-
ed Prensa Latina, did not occur expect in
Granma, which used AP in only one issue
and only to make fun of the United States.
Many of Granma's U.S. government sto-
ries originated in Moscow and were writ-
ten and distributed by Tass, the Soviet
news agency, that was provided without
charge. Non-Tass wire credits belonged to
Prensa Latina. The only AP stories in the
Granma sample were boxed under a head-
line: “They lie and contradict themselves.”
One AP story was headlined “U.S. to keep
permanent force in Honduras.™ The other
was headlined “Reagan denied that he
contemplates permanent military in Hon-
duras.” Commentary with the boxed sto-
ries said that they appeared on AP 90
minutes apart and made clear that “they
fie, distort and manipulate information.”

Apart from the special case of Granma,
the traditional dominance of UPI in the
region continued with it being credited 217
times and AP 101. EFE, the Spanish wire,
had the third-highest usage with 83, fol-
lowed by Agence France Presse with 63.
The New York Times wire was credited 43
times (in six newspapers). Except for nine
credits in Granma, the Tass credit appear-
ed only once — in Journal do Brasil.

While Wolfe found a multi-faceted
America in Latin American newspapers in
1959, positive images in 1984 were over-
shadowed by a warlike image. Curiously,
editorial commentary on the United States
was limited, and many of the op ed pieces
were written by American columnists
(James Reston, George Ann Geyer, Drew
Middleton, etc.).

Most of the stories published about the
United States in other parts of the world
dealt with military actions, and several
newspapers ran a New York Times Wire
Service analysis of foreign aid noting that
Reagan’s offer of Latin American aid was
“small in comparison with that given to
Israel and Egypt.™

Foreign aid stories — usually UPI or AP
— were numerous, but editorial commen-
tary on the debt problem was limited.
Several expressed hope that more U.S. aid
money would be available for development,
but some questioned the motivation of the
offer. “Millions for whom?” asked a
headline on an editorial about an Reagan
aid proposal.® Attention to U.S. foreign
policy was increased during the sample
week by the visit of Secretary of State
George Schultz to Latin America; however,
most newspapers ran straight hard news
stories from UPI or AP. Editorial commen-
tary was surprisingly bland.

In conclusion, Latin American newspa-
pers’ treatment of the United States is
dominated by government and politics, with
a lion’s share focused on a militaristic
image. The altruistic American image was
tainted by questions about why the
“friendly people to the north™ were offering
aid.

The most positive change occurred in the
Latin American nations’ interest in the
American space effort; Challenger pictures
and stories were splashed over front pages
throughout Latin America. In addition,
Latin American baseball players on Ameri-
can major league teams got full coverage in
their home-country newspapers.

This study makes it clear that Latin
America is painfully aware of the benign
neglect the United States demonstrates
toward it. However, even when other
suitors are calling, as Cuba and Nicaragua
show, Latin American newspapers seem to
be willing to forgive the United States’
inattention and ignorance. U.S. policy
makers should be aware, however, of the
long-term implications in Latin American
newspapers’ reduced news coverage of the
United States.

¢ See, for example, the Feb, 3, 1984, £7 Nacional, Caracas,
Venezuela.

* “Milliones para quien?” Editorial, La Nacion, San Jose,
Costa Rica, February 1, 1984,

Downloaded from jmg.sagepub.com by guest on January 28, 2013


http://jmq.sagepub.com/

