Título:

Self-perceptions of communicative competence: exploring self-views among first year students in a Mexican university

Autor:

LÓPEZ GONZÁLEZ María Dolores

Fecha:

2010

Idioma:

en

Descripción:

Reino Unido

Esta investigación aborda la auto-percpeción de los estudiantes de las competencias comunicativas del inglés como lengua extranjera en una universidad mexicana. En la investigación se sostiene que hay un hueco en el conocimiento disponible en el campo del tercer sector de la educación en méxico que tiene que ser llenado sobre el impacto de que la auto percepción tiene en los individuos en la decisión de actuar, en este caso, de involucrarse en actos de comunicación en un idioma extranjero. Los objetivos que guiaron esta investigación fueron: primero, el estudio de esta brecha de conocimiento; segundo, la prueba de la escala propuesta para este estudio y; tercero, explorar la influencia que esto tiene en la auto-percepción de los estudiantes.

Anexos:
Título:

Self-perceptions of communicative competence: exploring self-views among first year students in a Mexican university.

Autor:

LÓPEZ GONZÁLEZ María Dolores

Fecha:

2010

Idioma:

en

Descripción:

Gran Bretaña

This research assessed students‟ self-perception of communicative competence in EFL in a Mexican university. I argued there was a gap in the knowledge available in the field at the tertiary education level in Mexico that needed filling because of the impact that self-perception has on individuals‟ decisions to act, in this case, to engage in communication acts in the foreign language. The objectives guiding my research were: first, to address the information gap; second, to test the scale created for this study (CCQ); and third, to explore influences on students‟ self -perceptions in this context. Self-perception and its cognitive (efficacy) and affective (confidence) elements were proposed as the aspects of the self-concept to be addressed. Evidence supported identifying Language Identity, Attribution Theory, and Ideal and Ought-to Self Theory as emerging frameworks to understand students‟ self-perceptions. Willingness to communicate was also related to this research.