Título:

"Mobile Communications in Mexico in the Latin American Context"

Autor:

MARISCAL Judith

RIVERA Eugenio

Colaborador:

(CIDE)

Fecha:

2006

Idioma:

en

Descripción:

USA

This article analyzes the particular form of expansion that the mobile sector has experienced in Mexico in the context of the Latin American region. It attempts to identify the driving forces behind this growth and the process by which the mobile industry in Latin America is increasingly being dominated by two providers. The argument here is that, as the mobile market became a business with a very favorable perspective, the ªrms in the sector began to compete through global operations and the two companies that were able to consolidate their regional expansion were those that, through a strong position in their home markets, implemented an aggressive acquisition strategy.

Anexos:
Título:

"Mobile Communication in Mexico: Policy and Popular Dimensions"

Autor:

MARISCAL Judith

BONINA Carla Marisa

Colaborador:

(Centro de Investigación y Docencia Económicas)

Fecha:

2008

Idioma:

en

Descripción:

USA

México específicamente y América Latina en general han seguido muchas de las tendencias de comunicación móvil observadas en otras partes del mundo. Ha experimentado un crecimiento inesperadamente rápido, y el acceso a los móviles está superando al acceso fijo. A mediados de la década de 1980, los móviles se consideraban un dispositivo de persona rica, pero hoy en día los teléfonos móviles se están multiplicando entre los pobres, a menudo brindándoles su única fuente de acceso a las telecomunicaciones. Este capítulo examina los principales contornos de la situación de los teléfonos móviles en México, e informa sobre una encuesta instantánea sobre el uso de dispositivos móviles realizada por jóvenes específicamente para este volumen.

Anexos: