
IPDC in Mexico: U.S.-UNESCO Turning Point? 

Mexican and U.S. News Coverage of 
the IPDC at Acapulco 

by Colleen Roach 

Contrasts in coverage highlight the issue of free 
pOw, as “the U.S. press continues to express concerns 
about government control, while the Third World has 
rallied behind a New International Information Order.” 

The second session of the Intergovernmental Council of the Intemation- 
a1 Program for the Development of Communications (IPDC) was held in 
Acapulco, Mexico, from January 18 to 25, 1982. Formally established at 
the 21st General Conference of UNESCO in Belgrade in 1980, the 
IPDC’s origins may be traced to the 1978 UNESCO General Confer- 
ence, when the Ambassador of the U.S. delegation proposed a program 
of communications assistance to be jointly sponsored by UNESCO, the 
United Nations Development Program, the World Bank, and other 
international agencies (see 2, 4). 

The second meeting received wide coverage in the Latin American 
press, particularly that of Mexico. In order to examine this coverage I 
collected 98 articles published by the Mexican press during the period 
of January 14 to February 8, 1982. The articles were taken from 12 
dailies that reflect the major political trends of Mexican journalism: 
Excelsior (regarded as an “elite daily” akin to the New York Times and 
L,e Monde and considered to be the nation’s most prestigious newspaper; 
15 articles), Novedudes (very conservative; 2 articles), El  Universal 

Colleen Roach is a doctoral candidate in Information and Communication Sciences at 
the University of Paris. 

71 



Journal of Communication, Summer 1982 

(conservative; 10 articles), El  Dia (the country’s leading liberal daily; 18 
articles), El  Herald0 (very conservative; 9 articles), Uno Mas Uno (a 
leftist paper staffed by many reporters and editors who had been purged 
from Excelsior in 1976; 24 articles), Novedades de Acapulco (conserva- 
tive; 5 articles), The News (English-language affiliate of Novedades; 5 
articles), El Nacional (official organ of the country’s main political party, 
the “Institutional Revolutionary Party”; 2 articles), El Sol de Mexico 
(moderate-left; 2 articles), El Sol de Acapulco (owned by the same group 
as E l  Sol de Mexico; 4 articles), and La Prensa (a pro-labor liberal daily; 2 
articles). With the exception of Novedades de Acapulco and El Sol de 
Acapulco, all the newspapers examined are leading dailies published in 
the capital. As can be seen from the above, the most extensive coverage 
of the conference was carried by the country’s most prestigious paper 
(Excelsior) and by two liberal and leftist dailies (El Dia and Uno Mas 
Uno).’ 

Given that the IPDC was originally a U.S. initiative, I will also 
briefly refer to the U.S. press coverage of this meeting, although the 
coverage was by no means as extensive as that provided by the Mexican 
newspapers. For the purposes of comparison I used a limited number of 
U.S. articles and dispatches which appear to be typical of U.S. press 
treatment of the IPDC. I examined four articles for the period January 
20-26,1982, in the New York Times, five AP dispatches, and five articles 
in the Znternational Herald Tribune (which, although it is edited in 
Paris, is published with the New York Times and Washington Post, and 
has a decidedly U.S. perspective). 

The evaluation of IPDC news coverage that follows is not a content 
analysis in the usual sense.’ It is, however, systematic in treating 
dominant themes that recurred throughout the articles while at the same 
time providing contextual detail on particular newspapers or political 
overtones. If they are relevant, linguistic aspects of the coverage will 
also be pointed out. The specific items that I will quote were chosen 
because they are representative of the coverage of a certain newspaper. 
Exceptional or contradictory examples will also be noted. Finally, 

The political leanings of the various newspapers were gleaned from (5, pp. 180-185; 
8, pp. 103-115) and a telephone conversation with the press attach6 of the Mexican 
embassy in Paris. 

* The scientific nature of any kind of content analysis can be called into question, and 
this is particularly so with respect to the extremely politicized question of news flow. Over 
the last few years there has been a plethora of “news flow” or “content analysis” studies 
demonstrating either that the Third World is being well served (both quantitatively and 
qualitatively) by the present news system, or that the complete opposite is true. The 
conclusions reached in such research appear to depend, to a great degree, on one’s political 
convictions. Critical examination of such studies would ideally lead to a thorough 
reevaluation of the very concept of content analysis and its validity. For more on this issue 
see (1). 

72 



IPDC in Mexico I Mexican and U.S. New8 Coverage 

although this article focuses on the coverage of the IPDC session in 
Acapulco, the IPDC itself is also analyzed in relation to the evolution of 
the international communication debate. 

Generally speaking, the ZPDC meeting was given 
prominent and favorable coverage in the Mexican press. 

Of the 98 articles examined, only 10 were extremely critical of the 
IPDC, UNESCO, or a particular aspect of the communications question. 
This coverage, however, was definitely presented with “national” hues, 
which were in evidence throughout the session. In the first days of the 
conference the key event highlighted in most of the Mexican press was 
the speech given by Luis Javier Solana, the Coordinator for Social 
Communication of the Mexican Presidency. Of a total of 22 items 
published on January 19, Solana’s speech was referred to in 14 articles, 
most of which went into great detail. Toward the end of the meeting, the 
newspapers examined concentrated on Mexican projects and participa- 
tion. This focus obviously served as a unifying force, as shown by the 
following headlines appearing in dailies of different political persua- 
sions: “Mexican Project for Creation of ALASEI Agency Approved in 
Acapulco” (El  Dia, January 22); “12 Mexican Projects Approved Unani- 
mously in IPDC Meeting” (E l  Uniuersal, January 22); “Communications 
Project for Third World Presented by Mexico” (Excelsior, January 23); 
and “Mexican Evaluation Proposal: New Telecommunications Systems” 
(El  Sol de Acapulco, January 23). 

With the exception of the 10 articles mentioned above (which will be 
examined below in more detail), it would seem that the coverage of the 
IPDC meeting offered by the various newspapers differed not so much 
in content but rather in the amount of coverage and the depth of news 
analysis. For example, conservative dailies such as Nouedades, The 
News, and El Nacional generally limited their scope to the Acapulco 
meeting per se and its national ramifications. In contrast, coverage in 
more liberal and leftist newspapers such as Excelsior, El Dia, and Uno 
Mas Uno, in addition to providing more information on the IPDC 
session, also offered more analysis and background information on Third 
World demands in the field of information. 

The Solana speech was remarkable for a number of reasons, but 
mainly because he addressed the overall issue of the function of 
communication in society. Not surprisingly, the point that received the 
most attention related to remarks on what has undoubtedly been the 
most controversial aspect of the debates on the New International 
Information Order: the role of the state in the area of communication. 
According to Solana, Mexico favors neither state intervention nor exclu- 
sive control by the private sector. In elaborating on this question, 

73 



Journal of Communication, Sumw 1982 

Mexico’s Minister of Communication held that the opposition between 
the state and the private sector was a “false dichotomy.” He nonetheless 
expressed the opinion that the state had “a major responsibility in this 
area,” and that it was entitled not only to create the proper conditions for 
exercising the “right to information” but also to be an active agenta3 

Other points that were stressed in the coverage of this speech were 
the value of freedom of the press and freedom of expression, information 
viewed as a social right, the importance of society in the communication 
process, criticism of the current press campaigns against UNESCO, 
Mexican support for the IPDC, and the need for the democratization of 
communication in Mexico and for an authentic model of “social partici- 
pation.” Another key theme picked up by the press was the position that 
only internal, national changes in communication policies could provide 
a solid basis for the New International Information Order. 

The Mexican press also &voted extensive and 
very favorable coverage to the Director-General 

of UNESCO, Amadou-Mahtar M’Bow. 

A total of 25 articles referred to his opening address, press confer- 
ence, or interviews. The statement made by M’Bow that received the 
most attention related to the role of the media in the process of 
development: “For the problems involved in the utilization of modem 
communication are not limited to the dissemination of news. These 
media exert an increasingly decisive influence on many aspects of the 
life of societies and can therefore constitute privileged instruments for 
the awakening of consciousness and for change.” Reference was then 
made to the contribution of the media to cultural activities, literacy, 
education, and so on. 

M’Bow’s remarks on the “disproportion between the program’s 
[IPDC] own resources and additional resources made available for a 
particular project,” an unmistakable reference to U.S. proposals for 
financing only certain projects of the IPDC, were also widely reported in 
the Mexican press. This type of assistance, which was said to be “more 
in keeping with the preoccupations of the donors than with the wishes of 
the recipients,” was strongly objected to by many Third World dele- 
gates. 

Three news items focused on M’Bow’s statements regarding the 
treatment of the communications question in the U.S. media. One of the 

The position of Mexico may be compared with that of Venezuela, which has also 
attempted to respond to the question ofprivate hegemony vs. state control: “We won’t back 
any project that limits ideological freedom or restricts the role of the private sector,” said 
Alejandro Alfonzo of Venezuela. “But we feel the principal responsibility to develop 
communications belongs to the state” (New York Times, January 20, 1982). 

74 



IPDC in Mexico I Mexican and US. News Cooerage 

articles (Uno Mas Uno, January 22) bore the headline “U.S. Public 
Opinion Badly Informed: M’Bow.” It  then went on to quote remarks in a 
more conciliatory vein, to the effect that not all the U.S. press represent- 
ed UNESCO as trying to restrict freedom of information, and that “even 
the U.S. government had supported the creation of the IPDC.” Another 
article (El Dia, January 20) had a similar headline: “U.S. Public Opinion 
Badly Informed on New Communication Order.” The article specified 
that this criticism applied particularly to ignorance of the objectives of 
the IPDC. In the third article (El Dia, January 20) one of the subheads 
also reported M’Bow’s criticism but did not go into any detail. 

Among the most important articles was the front-page interview with 
M’Bow published in the renowned Mexican daily Excelsior (January 
20). The head of UNESCO made a number of statements defending 
freedom of expression and again reiterated the position that the attacks 
against the organization were undoubtedly due to ignorance. He also 
stated that the New Information and Communication Order was a long- 
term aspiration and that the IPDC in no way aimed at creating an 
information monopoly. Another article published in an important daily 
(El Dia, January 19) elaborated on M’Bow’s activities in the area of 
communications and praised him as “one of the most tenacious voices 
alerting nations such as Mexico, which suffer from a state of dependence 
in the information field.” The majority of the other articles reported the 
UNESCO head’s statements defending the organization from attacks by 
the Western press. Also referred to was his concern for the financing of 
the IPDC program. 

The Mexican coverage is particularly striking when contrasted with 
the type of reception M’Bow has received in many Western newspapers. 
The Mexican press clearly views M’Bow as an important Third World 
leader above and beyond his role as the head of UNESCO. Mexican 
support for UNESCO, especially with regard to the information ques- 
tion, also contrasts sharply with the criticism of the Western press. 

In the Mexican news coverage of the IPDC, the aim of the program 
was defined in terms used by both M’Bow and Solana: “to increase 
cooperation and assistance for the development of communication 
infrastructures and to reduce the gap between various countries in the 
communication field.”4 Other aspects of the IPDC that were stressed in 
many of the news items were its concrete nature, the importance of 
horizontal and multilateral assistance, and the goal of achieving “infor- 
mation sovereignty.” (All these points were also mentioned in the 
Solana speech.) For example, according to one article (El Sol de 
Acapulco, January 19), “among the objectives of the program are recipro- 
cal international cooperation within the context of freedom and self 

These were the exact words of the consensus resolution on the aims of the IPDC 
adopted at the 21st General Conference of UNESCO in Belgrade in 1980. 

75 



Journal of Communication, Summer 1982 

determination. . . .” Another article referred to those IPDC documents 
emphasizing that the program should be “operational” (Uno Mas Uno, 
January 19). La Prensa (January 19) postulated that the IPDC aimed at 
“reducing the gap between poor and rich countries, guaranteeing the 
improved exercise of freedom. . .and putting a stop to terrorism in the 
field of information.” 

The IPDC was often referred to in connection with the New 
International Information Order, which was cited in a total of 39 of the 
articles examined. In most cases one of the aims of the IPDC was 
explicitly or implicitly defined as the establishment of a new order. Two 
examples are quite typical of this linkage. “The new world communica- 
tion order, which participants at this meeting will attempt to estab- 
lish. . .” (La Prensa, January 19); “. . .the official delegates.. .who, after 
ten years of hard negotiations, are finally setting up the concrete 
mechanisms for a new world information and communication order. . . 
(Uno Mas Uno, January 19).5 

Several declarations on the New International Information Order 
made by delegates to the meeting were also reported. In an interview 
carried by a number of dailies, the Mexican ambassador to UNESCO 
stated that “the basic objectives of the program are to establish a new 
international information and communication order through developing 
the media in the poorest countries.” Two dailies (Excelsior and El Dia) 
also reported extensively on the position taken by the Soviet repre- 
sentative, who declared that “the essence of the New International 
Information Order is the struggle for national sovereignty in the field of 
information and culture. . . .” The Soviet statement on the New Interna- 
tional Information Order was undoubtedly highlighted because it repre- 
sents a significant departure from the position previously taken by the 
U.S.S.R. on the information question. In spite of Western attempts to 
associate the New Order with the Soviets, they have only recently 
expressed anything beyond a lukewarm enthusiasm. In 1978 the Soviet 
delegate to the MacBride Commission reportedly asked, “What is the 
New World Information Order?” 

It will also be recalled that the Mexican press was particularly 
enthusiastic about Solana’s statement that the most solid basis for a New 
International Information Order would be new national orders. Similar 
declarations were also made at the first IPDC meeting in Paris in 1981, 

,, 

The terminology used to refer to a new order in the field of information has itself 
been the subject of heated controversy. Those wishing to stress the link between this new 
order and the New International Economic Order use the term “New International 
Information Order”; this has been the position taken by the Non-Aligned Movement since 
the mid-1970s. The use of other terms such as “New World Information Order” and “New 
World Information and Communication Order” may indicate a desire to disassociate 
information from economic considerations or to introduce additional elements into the 
debate. For more on this point see (3,6). 

76 



lPDC in Mexico I Mexican and U.S. News Coverage 

and may be viewed as an attempt by Third World spokespersons to 
address one of the most serious contradictions of the information 
debates: the discrepancy between the demands of developing countries 
at the international level and the inegalitarian nature of national infor- 
mation systems. 

One of the most striking aspects of the Mexican coverage 
of the ZPDC session was the resentment expressed 

toward the Western bloc, especially the United States. 

The most severe criticism was leveled against the U.S. refusal to 
contribute directly to the IPDC fund. The U.S. agreed instead to make 
$100,000 available in 1982 for specific projects, to be financed through 
the Agency for International Development. The U.S. delegate also 
favored bilateral assistance and stated that the private sector would be 
favored to invest in similar projects. As reported in the Mexican 
press, this position prompted virulent remarks by a number of Third 
World spokespersons who openly castigated either the industrialized 
countries as a whole (excepting France, which was praised for its 
contribution of $2 million) or the United States in particular. For 
example, the Indian delegate’s rhetorical question was reported in 
several newspapers: “How can we explain the continuing indifference 
and reluctance of some countries to contribute their share to a program 
that they helped to bring into existence?’ Other instances of strong 
reprobation are evident in the following assessments, both of which 
were lead paragraphs: “The developed countries yesterday persisted in 
their efforts to bring about the failure of the IPDC, by showing very 
slight interest in making a decisive financial contribution to the various 
projects presented” (El  Dia, January 23). “The developing countries 
expressed vehement criticism of the attitude of the United States and the 
other industrialized countries, which refused to provide financial sup- 
port for the initial IPDC projects” (Excelsior, January 22). In one case a 
leading Mexican daily (El  Universal, January 25) presented the possibil- 
ity of a large Japanese contribution to the IPDC as “a severe blow to 
North American opposition to the establishment of a New World 
Information Order.” 

More specifically, the Mexican press expressed concern about the 
dangers of “tied aid,” bilateral agreements, assistance from the private 
sector, and the possibility of the IPDC being used only for the transfer of 
technology. Two dailies (El Dia, January 24; Uno Mas Uno, January 20) 
reported the statement of the Mexican ambassador to UNESCO, who 
affirmed that any assistance for “specific projects” would be subject to 
IPDC control. Reference was also made to the position of the delegate 
from Mozambique, who found “unacceptable” the imposition of any 
conditions for participation in the IPDC (Uno Mas Uno, January 20). 

77 



Journal of Communication, Summer 1982 

According to another article (Uno Mas Uno, January 19), one of the basic 
points adopted by the Group of 77 (representing the Non-Aligned 
Movement in the United Nations) was that the IPDC not be a “shopwin- 
dow where individual donors proposed bilateral assistance to specific 
countries.” 

According to the Mexican press, among the most virulent Third 
World spokespersons at the IPDC meeting were the Venezuelan and 
Cuban delegates. The ambassador of Venezuela, who is also the head of 
the Group of 77 in UNESCO, was quoted on several occasions. One 
news story (E l  Dia, January 22) ran the following statement by the 
Venezuelan delegate as its headline: “Only Information Transnationals 
Have Anything to Fear From IPDC.” In another item he was quoted as 
referring to the “ridiculously low” sum of money allocated for training 
(El  Dia, January 23). 

The most strident position was taken by the Cuban delegate. A 
number of articles reported the Cuban attacks on the “free flow of 
information” principle as well as the warning that the IPDC might be 
used by the information transnationals as a “Marshall Plan for telecom- 
munications” (Uno Mas Uno, January 21; Excelsior, January 20). Another 
objection raised by the Cuban spokesman was that the report of the 
committee establishing priorities for the IPDC projects “excluded” any 
reference to the New International Information Order (Excelsior, Janu- 
ary 26). The priorities adopted at the meeting do not, in fact, make 
mention of the New International Information Order, but this does not 
necessarily mean that such references were “excluded.” However, it 
may also be pointed out that in another article (El Universal, January 21) 
seven of the “proposed priorities” were listed, three of which did refer 
to the New International Information Order. 

The Mexican press emphasized several points with respect to the 
specific projects discussed and adopted. There was universal concern 
about the disproportion between the funds available and the number of 
projects approved. The following headlines were quite typical: “Lack of 
Funds for 50 Communication Projects, 250 million dollars necessary but 
only 6 million available” (El Uniuersal, January 23); “Wealthy Nations 
Uninterested in Financing IPDC Projects” (El Dia, January 23). Howev- 
er, this information was counter-balanced by numerous references to the 
Mexican proposal for seeking national financing for the projects as well 
as the suggested policy of “progressive spending.” 

The three projects that received the greatest attention in the Mexican 
coverage were the Pan African News Agency (PANA), the Asia-Pacific 
News Network, and the Latin American Special Information Services 
Agency (ALASEI). In general, the Mexican press pointed out specific 
U.S. objections to these projects, but then went on clearly to support 
opposing viewpoints. For example, several articles reported the East 

78 



IPDC in Mexico I Mexican and U.S. News Coverage 

f 
( 1  

German delegate’s endorsement of PANA as “a decisive step towards 
eliminating racism in South Africa,” followed by the U.S. representa- 
tive’s criticism of this position as a “divisive strategy.” However, the 
socialist delegate who defended the project as being perfectly consonant 
with IPDC aims was given the last word. 

The one exception to this type of article was a news item that 
appeared under the headline “UNESCO Agency Approves $1.5 Million 
for News Agency” (The News, January 22). After presenting information 
on PANA, the article concluded: “Western countries. . .have expressed 
fears that programs such as PANA would curtail their access to the 
developing world. PANA’s ruling body will be made up of the informa- 
tion ministers from member states, many of which do not have a free 
press.” Curiously enough, although the news agency was not credited, 
this article was actually an AP dispatch. 

U.S. objections to the Asia-Pacific News Network were also present- 
ed in an unfavorable light. Two articles (Excelsior, January 22; El Dia, 
January 22) presented the U.S. criticism, namely that “the network 
would require incoming news from international agencies to be distrib- 
uted through national news agencies.” However, both articles then 
referred to the acerbic reply of the Soviet delegate, who registered his 
surprise at the U.S. response since “one of the principles of the IPDC 
was to eradicate neocolonialism in the field of information.” One of the 
articles also cited the reply of the head of PANA. 

As for the ALASEI, two articles (Excelsior, January 22; El Dia, 
January 22) referred to Argentine opposition to the project but did not 
elaborate on the substance of this criticism. The response of the Mexican 
delegate, however, was quoted at length. The Mexican representative 
stated that the creation of this agency would fulfill the mandate of the 

79 



Journal of Communication, Summer 1982 

Costa Rica Conference6 and constituted one of the only alternatives in 
the region capable of countering the extremely imbalanced information 
flow. Another article (Excelsior, January 23) informed its readers that 
“the U.S. even persisted in its strategy of blocking Third World projects, 
such as the ALASEI, because of a supposed ideological danger.” 

One of the major points of controversy arose over 
what may be termed the “social participation” conflict. 

A number of articles referred to the objections made by the United 
States, Peru, and Argentina when this term was used in reference to 
several projects sponsored by Mexico. It was reported that these coun- 
tries “demonstrated their concern at the danger implied in a greater 
participation of social groups in the communication process” (El Dia, 
January 23). However, the strongest criticism was voiced when “social 
participation” was used in referring to the “priorities” for IPDC projects. 
After the United States and the Federal Republic of Germany refused to 
compromise on this point, the wording was changed to say the projects 
should “increase the capacity of individuals and groups to receive and 
transmit information at community and rural levels.” The reason for this 
position was that “such a principle has been interpreted as a means of 
transfer of editorial responsibility from editors to other groups” and that 
it was used as a justification for the takeover of ten Lima newspapers by 
the Peruvian military regime (see 7). 

The issue of “social participation” provided the substance of four of 
the ten articles viewed as presenting an overall negative or hostile 
appraisal of the Acapulco meeting. (All four articles were published by 
Novedades de AcapuZco, January 21-24.) The articles bore headlines 
such as “UNESCO Wants More Government Influence on the Press” 
and “Dangerous Declaration Corrected.” The position of the U.S. 
delegation was quoted as well as the official statements made by the 
World Press Freedom Committee and the Inter-American Press Associa- 
tion, which alerted U.S. spokespersons to the “dangers” of this term. 

While the problem of “social participation,” which relates to the 
much larger question of the “social” nature of communication, is too 
extensive to be treated fully here, certain brief remarks are in order. 
First, it should be pointed out that there is a semantic or perhaps 
linguistic element involved in this question. In Spanish, particularly in 
Latin America, use of the term “social” in connection with “communica- 
tion” is quite acceptable. In fact, “social communication” is often used 

The delegate was referring to the Intergovernmental Conference on Communication 
Policies in Latin America and the Caribbean, held in Costa Rica in 1976. This was the first 
UNESCO conference on national communication policies and the positions taken by many 
Latin American delegates were strongly attacked by the Western press. Several spokesper- 
sons at the IPDC meeting evoked the “mandate of Costa Rica.” 

80 



IPDC in Mexico I Mexican and U.S. News Coverage 

interchangeably with “communication,” the assumption being that com- 
munication is in essence a social phenomenon. Thus, throughout the 
Mexican coverage of the IPDC meeting there were innumerable refer- 
ences to “social communication” which would generally be translated 
into English as “communication” or “mass communication.” Evidence 
of the fact that there is nothing subversive in the use of the word “social” 
in reference to communication is found in one of the most virulent 
editorials against UNESCO (Novedades, January 20), which speaks of 
the “social communication media.” This language difference should be 
kept in mind when considering the apparent U.S. allergy to the word 

Second, one cannot lose sight of the fact that Mexico has been a 
particularly adamant defender of the “social” aspects of communication. 
This was evident throughout the press coverage of the conference. In 
virtually all the speeches made by Mexican delegates, particularly that 
by Solana, emphasis was placed on communication as a “social” right, on 
the access of different “social” groups to communication, on “social 
participation,” etc. For example, one article (Uno Mas Uno, January 27) 
stated that private funding would not be rejected as long as it conformed 
to the standards and aims of “a social nature” established by the IPDC. 
And in one of the longest editorials published during this period (“Social 
and National Responsibility of the Mass Media,” El Dia, January 21) the 
communication specialists at the IPDC meeting were said to have 
unquestionably affirmed the “social nature” of the right to information 
and freedom of expression. 

In addition to the question of “social participation,” the ten articles 
found to be extremely critical of the IPDC meeting repeated the charges 
against UNESCO that are now familiar to those who have been follow- 
ing the debates on the New International Information Order over the last 
few years. Three articles (Novedades, January 20; El Heraldo, January 
14; El Heraldo, January 25) associated UNESCO’s activities with the 
Soviet bloc and attacked the organization for menacing freedom of the 
press and advocating government control of the media. Although two of 
the articles made reference to the IPDC, it was not specifically criti- 
cized. The following are typical examples of the language used in these 
attacks: ‘‘. . . this position [on the New International Information Order] 
actually corresponds to a propaganda tactic sponsored and diffused by 
the Soviet Union”; “We-free journalists-and together with us, the 
majority of democratic nations, will never accept ‘regulation of the right 
to information.’ ” 

Moreover, it is important to point out that several other articles 
critical of the IPDC were based on UP1 dispatches. In fact, out of a total 
of five UP1 news stories published in the Mexican press, four presented 
typical Western reactions to the UNESCO debates. Two of the news 
stories critical of the “social participation” criteria originated from UP1 

social.” “ 

81 



Journal of Communication, Summer 1982 

correspondents. The third UP1 story had the headline “UNESCO 
Documents Threaten Freedom of the Press” (El Herddo, January 18). 
According to UPI, the IPDC was meeting “to discuss a series of 
measures which, in the opinion of certain newspaper editors, would 
restrict freedom of the press,” and “many of the IPDC projects were 
designed to develop news systems controlled by governments.” The 
subhead of the fourth UP1 story (El  Herddo, January 22) ran as follows: 
“Continuing Concern Over Threats to Free Flow of News”; the story 
itself elaborated on U.S. fears about the IPDC projects. The fifth UP1 
news item (El Herddo, January 20) was not classified as hostile to the 
IPDC meeting, as it presented Third World, Socialist, and Western 
reactions (those of India, the Soviet Union, the Inter-American Press 
Association, and the World Press Freedom Committee). 

Three other articles relied on AFP dispatches. Two articles (El Diu, 
January 17; El Universal, January 17) referred to the same AFP wire 
story, a factual presentation of the agenda for the IPDC session. The 
third dispatch (El Herddo, January 31) did not refer to the IPDC 
meeting but rather to the New International Information Order and 
UNESCO. The article was headlined: “UNESCO’s New Order Threat- 
ens Right to Information.” It quoted an Argentine jurist who elaborated 
on the charges of the Inter-American Press Association that UNESCO is 
jeopardizing freedom of expression. 

In light of the charges that have been leveled against the internation- 
al news agencies, particularly UP1 and AP, it is significant that the 
Mexican newspapers that were most critical of the IPDC meeting or 
various aspects of the information discussions were the same newspa- 
pers that made use of the coverage by the international news agencies. 
Apart from the articles cited above (as well as the AP story appearing in 
The News), none of the other newspapers relied on either national or 
international news agencies. Almost all of the articles were written by 
special correspondents, which testifies to the importance of the IPDC 
session for the Mexican press. 

As it appeared in the US. press, the Western view 
of the ZPDC is in marked contrast to the 
Third World conception of the program. 

The Western view of the IPDC was of “an information clearinghouse 
where donor countries could select projects they were willing to 
finance.” Although many references were made to Third World speech- 
es denouncing the industrialized countries’ reluctance to contribute 
directly to the program, as well to as M’Bow’s defense of UNESCO’s 
communication projects, most of the articles concentrated on U S  
apprehensions about “government control of the media” and threats to 

82 



ZPDC in Mexico I Mexican a d  U.S. New8 Coverage 

the “free flow of inf~rmation.”~ In the first New York Times article of this 
period (January 20; the same article was also published in the Znterna- 
tional Herald Tribune of January 21), the term “government control” 
appears three times in the first six paragraphs. The article points out that 
this argument was used as the main justification for the U.S. refusal to 
make a direct contribution to the IPDC. Indeed, the specter of “govern- 
ment control” loomed large throughout the Acapulco conference. Anoth- 
er news item published the same day in the International Herald 
Tribune had the headline “UN Parley on News Flow Opens; U.S. Fights 
Government Controls” and, once again, several references were made to 
the “series of proposals that would increase government control of 
news.” Likewise, the overall issue of the New International Information 
Order was presented in terms of government control. Thus, another New 
York Times article (January 22) cited U.S. concerns with “guiding 
discussions of a ‘new world information order’ at UNESCO away from 
efforts to restrict journalistic freedom and towards practical ways of 
aiding communications in poor countries.” 

An article dealing with the controversy over “social participation” 
(International Herald Tribune, January 23-24) noted that “the U S .  and 
W. Germany opposed language that implied government takeovers and 
control of news . . . .” Further on, the article referred to Western observ- 
ers who objected to “active social participation,. . . declaring it would 
pave the way for government takeovers of newspapers and other media.” 
The article also noted U.S. opposition to language calling for projects “to 
permit a more balanced exchange of news,” which was modified to a 
clause urging “a free flow and a wider balance of news.” 

Reporting of U.S. objections to the Asia-Pacific News Network and 
the PANA project followed the same line. Two articles presented the 
U.S. position on the Asia-Pacific network: that it had recommended that 
Western news agencies such as AP and UP1 be allowed to distribute 
news only through national agencies (New York Times, January 22; 
Znternational Herald Tribune, January 24). However, the most severe 
criticism was reserved for the PANA project. Although several articles 
did present the Third World defense of the agency along with U.S. 
criticism, two articles were outstanding for their bias against PANA. One 
article (International Herald Tribune, January 20) reported that accord- 
ing to a so-called preparatory document on PANA, the agency would be 
“controlled” by the Conference of African Ministers of Information and 

’ The “free flow” doctrine has been firmly supported by the Reagan administration. 
On September 17, 1981, the President sent a telegram to the Speaker of the House stating 
that “the United States has long regarded the free flow of information as a cornerstone of 
any democratic political order. . . .” At Acapulco, the position of the U.S. delegation was 
that the criteria used to judge the various projects “should include whether a proposed 
project enhances the free flow of information among people and nations of the world.” 

83 



Journal of Communication, Summer 1982 

that “the flow of news will be regulated by means of a quota.” Another 
article (International Herald Tribune, January 27) reported that the U S .  
delegate had “extracted a pledge of the PANA not to interfere with the 
work of competing international news agencies.. .” (emphasis added). 
The project document of PANA submitted to the IPDC session in fact 
states that “a long-term objective of the project is the establishment of a 
source of regular, up-to-date news and information on Africa, with co- 
operative relations with international news agencies. . . .” And in the 
Final Report of the Meeting, in the summaries of discussions on the 
PANA project, it is stated that “some delegates commended the explicit 
intention of PANA to collaborate constructively with the international 
news agencies. . . . 

The AP coverage of the second IPDC session did not differ substan- 
tially from the items examined above. However, a number of dispatches 
did express even stronger disapproval and criticism. In one dispatch 
(January 18) the IPDC council was referred to as being “top-heavy with 
Third World and Soviet-influenced delegates.” The presentation of the 
PANA project was particularly striking. According to the AP correspon- 
dent, “the United Nations is expected to fund a Pan African news agency 
to challenge coverage of the continent by international news agencies 
and offset what critics say is the Western media’s distorted view of 
African events. . . . It stresses a link-up of government-run news agen- 
cies.” The last dispatch of the period referred to “final moves reflecting 
Western concern that the agency [UNESCO] is too intent on fostering 
national or government news agencies that eventually could become the 
only source of information from some parts of the world.” 

,, 

Both Third World and US. spokespersons were 
reported to be satisfed with the results of the 

conference, although neither side claimed a uictory. 

Several articles reported the words of the Mexican ambassador to 
UNESCO, who felt that the second IPDC session as a whole was a 
success, for it had achieved one of its primary objectives: “examining a 
totality of projects presented in different countries, regions and sub- 
regions.. .” (El Dia, January 24). A very serious analysis of the IPDC, 
published shortly after the meeting ended, also evaluated it as a 

success” but for a different reason-because the Group of 77 had 
presented a united front in rejecting the attempted imposition of the 
“free flow” principle (Uno Mas Uno, February 8) .  Needless to say, in 
summing up the debates the Third World delegates registered concern 
at the Western position on funds, but did not feel that the IPDC would 
founder for lack of financing. One spokesman said that the Western 
rejection of the IPDC was unjustified but that the 54 projects would not 
die because of “economic asphyxiation” (Excelsior, January 24). Several 

“ 

84 



1PDC in Mexico I Mexican and US. News Coverage 

other delegates were of the opinion that there “was enough money to 
begin” and that other sources would be sought at a later date. 

The IPDC meeting was also judged as successful from the U.S. 
viewpoint. Midway through the meeting, the chief U.S. delegate was 
quoted as saying that “he was not dismayed by the direction of the 
meeting” and that the program “could still serve a useful purpose as ‘an 
information clearinghouse”’ (New York Times, January 20). At the 
meeting’s close, the same delegate stated that “the mature and responsi- 
ble tone of debate had ‘inspired confidence’ for the future” (New York 
Times, January 26). Another article made the reasons for U.S. satisfaction 
even clearer: the fact that the conference did not discuss “ideological” 
themes and avoided “political intrusions” (Znternational Herald Tri- 
bune, January 27). 

However, it would be unwise to interpret the mutual satisfaction 
expressed after the conference as a “meeting of the minds” or even as a 
truce between the two camps. The debates in Acapulco demonstrated 
that the positions of both sides have become increasingly intransigent on 
one of the key issues: the free flow of information. The U.S. press 
continues to express concerns about government control, while the 
Third World has rallied behind a New Znternational Information Order, 
the credibility of which increasingly depends on its realization in terms 
of national realities. If concrete action is actually taken toward achieving 
the goals of the IPDC, the debate may finally move beyond the stage of 
divisive rhetoric. 

REFERENCES 

1. Beardsworth, Alan. “Analysing Press Content: Some Technical and Methodological 
Issues.” In H. Christian (Ed.) The Sociology of Journalism and the Press. Keele, 
England: University of Keele, 1980. 

2. Harley, William G .  “The U.S. Stake in the IPDC.”Journal of Communication 31(4), 
Autumn 1981, pp. 150-158. 

3. Kleinwachter, Wolfgang. “What’s Behind the ‘World Communication Order.’ ” Demo- 
craticJournalist (Prague) 28(3), March 1981. 

4. Manet, Enrique Gonzalez. “The New Information Order is on the March.” Democratic 
Journalist (Prague) 28(10), October 1981, pp. 6-8. 

5. Merrill, John C., Carter R. Bryan, and Marvin Alisky. The Foreign Press: A Suruey ofthe 
World’s Journalism. Baton Rouge, La.: Louisiana State University Press, 1970. 

6. Nordenstreng, Kaarle. “New International Information Order: Developments in 1979- 
1980.” Democratic Journalist (Prague) 27( 12), December 1980. 

7. Ortega, Carlos and Carlos Romero. Communication Policies in Peru. Paris: UNESCO, 
1977. 

8. Pierce, Robert N. Keeping the Flame: Media and Government in Latin America. New 
York: Hastings House, 1979. 

85 




