
De-Westernizing Media Studies
Edited by

James Curran and Myung-Jin Park

London and New York



First published 2000 by Routledge
11 New Fetter Lane, London EC4P 4EE

Simultaneously published in the USA and Canada
by Routledge

29 West 35th Street, New York, NY 10001

Routledge is an imprint of the Taylor & Francis Group

This edition published in the Taylor & Francis e-Library, 2005.

“To purchase your own copy of this or any of Taylor & Francis or Routledge’s collection of thousands of eBooks please go to
www.eBookstore.tandf.co.uk.”

© 2000 James Curran and Myung-Jin Park, for selection and editorial matter.
Individual chapters © the contributors

All rights reserved. No part of this book may be reprinted or reproduced
or utilised in any form or by any electronic, mechanical, or other means,
now known or hereafter invented, including photocopying and recording,
or in any information storage or retrieval system, without permission in

writing from the publishers.

British Library Cataloguing in Publication Data
A catalogue record for this book is available from the British Library

Library of Congress Cataloging in Publication Data
A catalogue record for this book has been requested

ISBN 0-203-98176-6 Master e-book ISBN

ISBN 0-415-19394-X (hbk)
ISBN 0-415-19395-8 (pbk)



Contents

 Notes on contributors  ix

 INTRODUCTION  1
1 Beyond globalization theory

JAMES CURRANMYUNG-JIN PARK
 2

PART 1 Transitional and mixed societies  16
2 Rethinking media studies: The case of China

ERIC KIT-WAI MA
 17

3 Media theory after the fall of European communism: Why the old models from East and
West won’t do any more
COLIN SPARKS

 29

4 Media in South America: Between the rock of the state and the hard place of the market
SILVIO WAISBORD

 43

5 Television, gender, and democratization in the Middle East
ANNABELLE SREBERNY

 54

6 Power, profit, corruption, and lies: The Russian media in the 1990s
BRIAN MCNAIR

 69

PART 2 Authoritarian neo-liberal societies  84
7 Media, political power, and democratization in Mexico

DANIEL C.HALLIN
 85

8 Modernization, globalization, and the powerful state: The Korean media
MYUNG-JIN PARKCHANG-NAM KIMBYUNG-WOO SOHN

 98

9 State, capital, and media: The case of Taiwan
CHIN-CHUAN LEE

 110

10 Globalized theories and national controls: The state, the market, and the Malaysian
media
ZAHAROM NAIN

 124

PART 3 Authoritarian regulated societies  137
11 The dual legacy of democracy and authoritarianism: The media and the state in

Zimbabwe
HELGE RØNNINGTAWANA KUPE

 138

12 Media and power in Egypt  157



HUSSEIN AMINJAMES NAPOLI

PART 4 Democratic neo-liberal societies  167
13 Media and power in Japan

MITSUNOBU SUGIYAMA
 168

14 Media power in the United States
W.LANCE BENNETT

 178

15 Media and the decline of liberal corporatism in Britain
JAMES CURRANCOLIN LEYS

 195

16 De-Westernizing Australia? Media systems and cultural coordinates
STUART CUNNINGHAMTERRY FLEW

 210

PART 5 Democratic regulated societies  221
17 Media and power transitions in a small country: Sweden

PETER DAHLGREN
 222

18 Political complexity and alternative models of journalism: The Italian case
PAOLO MANCINI

 234

19 South African media, 1994–7: Globalizing via political economy
KEYAN G.TOMASELLI

 247

20 Mediating modernity: Theorizing reception in a non-Western society
ARVIND RAJAGOPAL

 260

21 Performing a dream and its dissolution: A social history of broadcasting in Israel
TAMAR LIEBES

 271

22 Squaring the circle? The reconciliation of economic liberalization and cultural values in
French television
RAYMOND KUHN

 288

 Index  297

viii



7
Media, political power, and democratization in Mexico

Daniel C.Hallin

The  Mexican  political  system  has  to  be  counted  as  one  of  the  most  effective  systems  of  power  of  the
twentieth  century.  With  the  fall  of  the  Communist  Party  of  the  Soviet  Union,  Mexico’s  Partido
Revolutionario Institutional (PRI) became the longest-ruling party in the world. Organized in 1929, it held
an  effective  monopoly  on  political  power  until  the  late  1980s,  and  in  1999  still  held  the  lion’s  share,
including the powerful presidency. In recent years, however, a significant move toward a pluralist political
system  has  taken  place:  opposition  parties  began  winning  state  governorships  and  important  mayoral
elections in the late 1980s, and in 1997 the PRI lost its majority in the Chamber of Deputies. The PRI itself
is  increasingly subject  to  internal  conflicts  and is  moving toward internal  democracy.  In the year  2000 it
will for the first time select a presidential candidate through some sort of primary election, rather than by
the designation of the outgoing president.

Mexico’s media system is in many ways equally unique. Like the rest of Latin America, and like most of
Latin  Europe,  the  newspaper  industry  is  poorly  developed,  at  least  in  terms  of  mass  readership.  The
television industry is another matter. Mexico introduced television in 1950, the sixth country in the world to
do so. By the 1970s, its dominant television company, Televisa, had emerged as one of the most important
transnational media conglomerates, exporting its signature “telenovelas” first to the rest of Latin America
and then around the world. It also controls the most important Spanish-language television network in the
United  States.  Within  Mexico,  Televisa’s  dominance  was  not  unlike  that  of  the  PRI;  with  three  and
eventually four networks, it claimed the attention of 90 percent of Mexico’s vast television audience. It is
probably  correct  to  say  that  there  is  no  country  comparable  in  size  to  Mexico  in  which  a  single  private
company so dominates the airwaves.

During  the  many  years  of  PRI  hegemony,  the  media  were,  for  the  most  part,  fully  integrated  into  the
structure of power. Today, with that structure in crisis, the media system has entered a period of significant
and probably irreversible change. This chapter will explore the relationship between the Mexican media and
the state and their role in the current process of democratization. It will, in particular, consider the adequacy
of two dominant perspectives in media theory—liberalism, and the critical political economy perspective—
to the understanding of the media, political power, and democratization in Mexico.

This focus requires setting aside several other issues, which are worth underlining before we move on. I
will focus, for one thing, on the political realm in the narrow sense of the term. The media of course play a
role in systems of power at many other levels. Mexican telenovelas, for example, clearly play a role in the
reproduction  and  evolution  of  the  traditional  patriarchal  system  of  gender  relations,  as  well  as  in  the
development of racial ideology. These and other elements of social power may be affected in some ways by
the current process of political democratization, but they also clearly have their own logic.



I will also be setting aside issues related to media imperialism, dependency, and nationalism. Mexico’s
development has of course been deeply affected by the influence both of its powerful neighbor to the north
and of the global economy more generally. It accepted the North American model of a commercial media
system,  and  its  media  have  always  been  to  a  large  extent  vehicles  for  advertising  of  North  American
products; Mexican newspapers were selectively subsidized by the US government during the Second World
War,  and  the  Mexican  film  industry—like  that  in  most  countries—has  been  largely  marginalized  by
competition  from  Hollywood.  At  the  same  time,  the  Mexican  media  have  been  far  from  appendages  of
North American media industries (Sinclair 1986, 1990). The Mexican radio industry, to take one example,
played a decisive role in the development of distinctively Mexican forms of popular music (Hayes 1993,
1996). Most Mexican scholarship (e.g. Fernández 1982) points to the influence of outside forces, but places
the emphasis on power relations within Mexico.

“The perfect dictatorship”

The political history of Latin America is generally characterized by an alternation between dictatorship and
democracy. Mexico, on the other hand, has had an essentially stable system since the revolution (1910–17)
was  “institutionalized,”  a  process  which  was  complete  by  about  1929.  That  system  stood  somewhere
between democracy and dictatorship. As Néstor García Canclini (1988) suggests,  Mexican political elites
were  probably  alone  in  Latin  America  in  achieving  hegemony  in  the  Gramscian  sense.  The  system  was
widely accepted as legitimate, and virtually all sectors of society were in some way integrated and given a
stake  in  its  persistence.  There  was  no  need  for  the  kind  of  widespread  repression  practiced  by  the
dictatorships that ruled many other Latin American countries through the 1970s.

Yet  the “one-party dominant” regime the PRI created was far  from being a real  democracy (Cornelius
1996).  Subordinate  groups  had  little  independent  voice,  and  when  softer  means  of  control  failed  to  keep
political opposition within bounds, electoral fraud and coercion always stood in reserve. It was, as Peruvian
novelist and politician Mario Vargas Llosa put it, “the perfect dictatorship,” monopolizing power with great
effectiveness but without open authoritarianism.

At  the  heart  of  this  system is  a  set  of  corporatist  organizations  which  tie  various  segments—workers,
farmers,  small  businessmen,  residents  of  urban  neighborhoods—to  the  ruling  party.  These  organizations
deliver  benefits  to  specific  sectors  of  society,  channel  the  political  demands  of  those  groups  through  the
ruling party, and mobilize their support in elections in times of political conflict. They involve “clientelist”
relationships (Fox 1994, Roniger 1990) in which material benefits and opportunities for participation and
mobility are provided by elites in return for political loyalty and subordination.

The  PRI  is  diverse  ideologically,  and  has  managed to  incorporate  a  wide  range  of  political  tendencies
under  its  umbrella.  Often  Mexican political  history  is  recounted  in  terms of  a  series  of  shifts  of  political
direction,  usually  coinciding  with  the  transition  from  one  president  to  the  next,  by  which  the  PRI  has
maintained the loyalty of its various political currents. This political maneuverability in part explains how
the  PRI  has  succeeded  in  identifying  itself  with  the  populist  and  nationalist  symbols  of  the  Mexican
revolution, even as it has drawn close to big business, both national and international.

The Mexican media as “ideological state apparatus”

The mass media have been an important part of this system of political power. Journalism is traditionally
oficialista—passive  and  self-censored,  with  most  political  coverage  based  on  official  press  releases,  and
with many areas of controversy being off limits. Ilya Adler (1993b), in a study of ten Mexico City dailies in

86 AUTHORITARIAN NEO-LIBERAL SOCIETIES



1984  found  123  stories  favorable  to  the  unnamed  ministry  in  which  he  conducted  his  study,  and  14
unfavorable. The sample also contained 211 stories favorable to the president of the Republic, and not one
unfavorable: the Mexican president, elected for a single six-year term, exercizes vast power and has been
treated as beyond public criticism. Adler argues, moreover, that when critical stories did appear, most could
be explained either by conflicts among factions of the ruling party, or by a process of negotiation between
newspapers and the political patrons they served. The press in Mexico has very limited circulation and, as in
other  regions  without  a  mass  circulation  press—Southern  Europe,  for  example—serves  primarily  as  a
means of communication among political elites and activists. The difference between Mexico and, say, Italy,
is of course that in Mexico these elites have all belonged to the single, dominant party.

As  far  as  the  mass  public  is  concerned,  television  is  overwhelmingly  the  most  important  medium  of
political communication. Polls typically show about 50–75 percent of the Mexican public listing television
as  their  principal  source  of  political  information,  while  10–15  percent  list  newspapers,  a  similar  percent
radio, and the rest either multiple sources or none (e.g. de la Peña and Toledo 1992a, 1992b). And television
is  the  least  open  of  Mexico’s  media  (Fernández  1982,  González  Molina  1987,  1990,  Miller  and  Darling
1997, Trejo 1985, 1988). Televisa’s news division, which until recently was the only significant producer of
television news, has served essentially as an organ of publicity for the state and the PRI—as an “ideological
state apparatus,” to borrow the old Althusserian phrase.

The political  character  of  Televisa’s  news has  been particularly  obvious during election campaigns.  In
1988, for example, the ruling party faced its toughest electoral challenge in decades. Cuautémoc Cárdenas
Solorzano,  son of  Mexico’s  most  popular  president,  Lázaro  Cárdenas,  broke  away from the  ruling  party,
along with a faction known as the Democratic Current, and joined with various small leftist parties to run
for president. The PRI was sufficiently worried about the challenge that it resorted to substantial electoral
fraud  to  ensure  victory.  Televisa  that  year  devoted  more  than  80  percent  of  its  election  coverage  to  the
ruling  party,  2  percent  to  Cárdenas’s  FDN,  and  3  percent  to  the  other  principal  opposition  party,  the
conservative PAN (Adler 1993a, Arredondo, Fregoso and Trejo 1991).

In  the  next  presidential  election,  in  1994,  for  reasons  we  will  explore  presently,  Televisa  gave
substantially more coverage to the opposition. Still, its stories on the ruling party’s campaign were full of color
and enthusiasm, while those on the opposition were at best colorless (Aguayo and Acosta 1997, Hallin 1997,
Trejo 1994a, 1994b). In part this was because the ruling party had far more money and organizational know-
how  to  produce  campaign  events.  But  Televisa’s  manipulation  of  information  clearly  contributed.  One
example is particularly obvious. Shortly before the election the Cárdenas campaign held a vast rally at the
National Autonomous University in Mexico City, which served to kick off the final phase of its campaign.
Televisa’s  report  was  edited  to  show  nothing  but  tight  shots  of  Cárdenas  at  the  microphone,  with  the
hundreds of thousands of cheering supporters entirely invisible to the television audience.

Beyond elections, and beyond the question of access to television on the part of opposition parties, the
authoritarian  political  culture  of  Mexico  has  been  deeply  embedded  in  Televisa’s  conventions  of  news
presentation (Hallin 1997). Officials, and particularly the president, are treated with extreme deference, with
reporters  summarizing  their  words  and  the  anchor  praising  their  wisdom  in  frequent  unlabelled
commentaries.  Negative  news—about  unemployment,  corruption,  disasters—was  kept  to  a  minimum.
Ordinary citizens, meanwhile, traditionally appeared in the news in subservient roles, most of the time to
receive  clientelist  benefits  from  political  patrons.  One  of  the  most  common  visual  images  in  Televisa’s
news was of the appreciative poor waiting to receive benefits from the president.

MEDIA IN MEXICO 87



Media theory and the case of Mexico: liberalism

How well  do the standard theoretical approaches in media studies apply to Mexico? Let’s begin with the
liberal,  or  what  might  be  called  for  the  Latin  American  case  the  IAPA  perspective.  The  Inter-American
Press  Association,  a  Miami-based  organization  of  publishers  and  editors  from  around  the  Americas,  has
played a  particularly  important  role  in  promoting the liberal  ideal  of  press  freedom in the continent.  The
IAPA is committed to a privately owned commercial mass media, and sees the problems of Latin American
journalism  as  rooted  in  state  intervention.  For  many  years,  most  North  American  scholarship  on  Latin
American media reflected this point of view. Alisky (1981), for example, divided the countries in the region
into  three  categories  based  on  the  degree  and  type  of  government  control  of  the  media:  nations  with
censorship, those with media freedom, and, in between, nations with media guidance. For Alisky, Mexico
belonged to the “media guidance” category.

There is obviously a good deal of truth in this point of view. Mexico, like other parts of Latin America, is
characterized by a strong,  relatively autonomous state and a much more weakly developed private sector
and civil society. Indeed, the autonomy of the state is particularly strong in Mexico in many ways; because
of  the legacy of  the Mexican revolution,  for  example,  there is  less  direct  participation by business  in  the
ruling party than in many Latin American countries (Camp 1989).  The media are deferential  to the state,
and in many ways are highly dependent on it. The newspaper industry, in particular, is integrated into the
clientelist  system  much  as  other  sectors  of  society  are,  receiving  benefits  from  the  state  in  return  for
political loyalty.

In 1990 Mexico city had twenty-five newspapers. One study estimated their combined circulation at 731,
000 (Riva Palacio 1997; Lawson 1999 gives a lower estimate). How can so many newspapers survive with
so  few  readers?  To  a  large  extent,  they  survive  by  selling  advertising  to  government  agencies  and
government-owned enterprises, including gacetillas, paid articles which look like news content and go for
higher  rates  than  ordinary  advertising.  PIPSA,  the  state-owned  newsprint  supplier  (now  privatized),
provided Mexican newspapers with newsprint at bargain rates and had a monopoly on the import of that key
commodity.  Individual  journalists,  mean  while,  have  typically  been  poorly  paid,  but  able  to  supplement
their incomes through payments from politicians and bureaucrats whose activities they cover—and whose
protégés they become.

The  state  has  also  at  times  owned  stock  in  newspaper  companies  and  been  involved  in  arranging
financing for newspaper sales. And it has many means of pressure at its disposal when newspapers get out of
line. In the 1970s, for example, when the important Mexico City newspaper Excélsior began moving toward
a  more  independent,  socially  critical  form  of  journalism  and  angered  President  Echeverría,  the  latter
engineered  a  takeover  of  the  cooperative  which  owned  the  paper,  using  organizations  of  urban  slum-
dwellers, who occupied land owned by Excélsior, and client labor organizations which packed a meeting of
the cooperative’s board. Violence has also been used against troublesome journalists, though more by local
political bosses than by the central government.

Yet  the  liberal  perspective  is  hardly  adequate  by  itself  to  capture  the  complexity  of  media  power  in
Mexico. One key weakness of the liberal perspective is that it fails to consider media owners as part of a
system of  power.  As  in  the  rest  of  Latin  America,  Mexico’s  media  are  overwhelmingly  commercial  and
privately  owned.  One  Mexico  City  newspaper,  El  Nacional,  was  government  owned  (it  has  since  been
closed)  and  the  government  has  run  various  broadcast  properties  over  the  years.  But  the  state  sector  has
always been a small part of Mexico’s media.

Even for the relatively dependent newspaper industry, it  is probably too simple to treat the state as the
only important actor. Mexican newspapers are typically owned by wealthy individuals, many with political
connections,  and  reflect  the  views  of  those  individuals  (Camp 1989).  In  Mexican  media  scholarship,  the

88 AUTHORITARIAN NEO-LIBERAL SOCIETIES



most common approach to studying the media and political power is what might be called instrumentalist
political economy, which involves “clarifying who are the groups and individuals who have established and
developed  the  press,  as  well  as  their  ties  with  other  groups,  especially  in  business  or  politics”  (Fregoso
Peralta and Sánchez Ruiz 1993:23 [emphasis in original]; Fernández 1982, Valero, n.d.). From this point of
view, the officialist character of the Mexican press results not simply from government pressure, but from
collusion between economic and political elites based on social ties and shared interests.

The limitations of the liberal perspective become particularly obvious when we turn from newspapers to
television—by far  the  most  important  medium.  The  state  does,  of  course,  have  means  of  pressure  that  it
could use against Televisa, and Televisa certainly has an incentive to maintain good relations with the state.
Broadcasting is  a  regulated  industry.  In  principle  the  state  could  revoke Televisa’s  broadcast  licenses,  or
encourage the development of competitors, or enforce regulations on advertising or other media content that
would hurt Televisa’s business. But Televisa is hardly in the position of a newspaper with 10,000 readers
and a  dozen competitors.  It  is  a  highly  successful  business  which  dominates  its  principal  market.  Emilio
Azcárraga,  Jr.  who  owned  the  company  until  his  death  in  1997,  was  one  of  the  handful  of  world-class
Mexican  capitalists  who  stand  outside  the  clientelist  organizations  of  the  PRI,  and  can  deal  with  the
government as independent actors. Mejía Barquera (1989:14) says of broadcasting, generally:

The owners  of  radio and television have accumulated considerable  political  strength which permits
them to maintain…an attitude which varies from unrestricted support for government actions which
accord with their business interests to censure and denunciation of actions which affect their business
or  class  interests…  the  government  maintains  a  cautious  attitude…not  only  because  within  the
hegemonic  faction  of  the  government  there  exists  a  clear  identification  with  business  interests,  but
also because this sector of the political bureaucracy prefers to govern with the support of private radio
and television and not come into conflict with the business group which controls them.

For  a  while,  during  the  relatively  leftist  Echeverría  administration  of  the  1970s,  there  was  widespread
discussion in Mexico about whether commercial television served the needs of a developing country, and calls
for a stronger role by the state in enforcing public service obligations on broadcasters. Little came of this,
however. On many occasions Mexico’s media policy seems driven by Televisa’s needs; this, for example, is
how Mexican scholars have interpreted the launching of the Morelos satellite in the 1980s (Esteinou 1988,
Fernández 1982). In general, the state has played a more passive role in broadcast regulation in Mexico than
in the United States, Europe or Asia.

Azcárraga, to be sure, was a loyalist of the PRI, something he declared openly on a number of occasions
—though,  as  Mejía  Barquera  suggests,  he  also  broke  with  the  leadership  of  the  PRI  over  certain  issues,
including the nationalization of the banks in the 1980s, and the civil  war in Central America in the same
decade, on which Televisa took an anti-communist position that conflicted with Mexican policy. Two other
families which were among the principal investors, the O’Farrill and Alemán families, also had close ties to
the  PRI.  In  the  1940s  it  was  President  Miguel  Alemán who rejected  the  recommendation  of  an  advisory
commission  that  television  be  set  up  according  to  a  public  service  model,  approved  the  introduction  of
commercial television, and when he left office invested in one of the networks that eventually became part
of  Televisa.  But  Televisa’s  relationship  to  the  Mexican  state  is  not  comprehensible  in  terms  of  state
censorship or  “guidance.”  It  reflects  interpenetration of  political  and economic elites  and convergence of
interests between them. And it reflects a very great concentration of relatively independent power in private
hands.

MEDIA IN MEXICO 89



Another limitation of the liberal perspective is that it dismisses the possibility that the state might play a
positive role in the democratization of the media.  As we have seen,  Televisa’s election coverage became
substantially  more  open  between  the  1988  and  1994  elections,  moving  from  a  25  to  1  ratio  between
coverage of the PRI and coverage of the main opposition parties to a 1.5 to 1 ratio. The story of that change
is rooted in the aftermath of the 1988 election. The vote count was interrupted by a mysterious “crash” of
the electoral computer system. The opposition charged fraud, and the phrase used to announce the “crash” of
the computer system, “el sistema se cayó,” came to symbolize the collapse of the legitimacy of the political
system itself.

Concerned to avoid further dangerous erosion of that legitimacy in subsequent elections, the government
opened discussions with opposition parties on electoral reform. One of the most important issues was access
to  the  media.  Free  time  for  party  broadcasts,  provided  by  commercial  broadcasters  to  the  state  and
distributed among political parties by the Instituto Federal Electoral (IFE), was expanded (Trejo 1997). The
government also pressed the broadcasting industry to accept guidelines for news coverage of the campaign.
The  IFE,  which  had  itself  been  reorganized  to  reduce  government  control  and  to  operate  more  like  an
independent  public  agency,  was  given  the  task  of  monitoring  compliance,  and  produces  detailed  content
analyses of broadcast coverage of each elec tion (Instituto Federal Electoral 1997). As we shall see, other
factors also pushed Televisa in the direction of greater political openness. But state pressure played an early
and  important  role.  Azcárraga  was  aligned  with  the  hard-line  faction  of  the  PRI  which  resisted
democratization: the commercial broadcaster, far from leading the charge to pluralism, had to be dragged
kicking  and  screaming  by  the  state.1  Here,  Mexico  provides  a  good  illustration  of  Schudson’s  (1994)
argument that the state and the democratic public sphere are by no means entirely separate or antagonistic.

Critical political economy

The critical political economy perspective emerged in the 1970s as a critique of thendominant liberal media
theory. Liberalism saw the development of market-based mass media industries as conducive to democracy:
the development of media markets, according to the liberal view, freed the media from dependence on the
state and on political parties, allowing them to play an independent role as a “watchdog” of the government
and forum for debate. The critical political economy perspective tends to portray the market and political
democracy  as  essentially  antagonistic.  The  development  of  media  markets,  from  this  perspective,
concentrates control of the media in the hands of business (both media owners and advertisers), limiting the
range  of  points  of  view  represented.  It  also,  in  some  variants  of  the  argument,  tends  to  drive  political
content  out  of  the  media,  replacing  it  with  entertainment-oriented  content  that  makes  money  for  media
corporations but does not contribute to the development of political democracy (Curran and Seaton 1997,
Curran, Douglas and Whannel 1980, Hallin 1994).

In  many  ways,  the  critical  political  economy  perspective  applies  well  to  the  Mexican  case.  We  have
already seen that Mexican researchers tend to employ a variant of this perspective, which sees the media as
instruments  of  private  owners  with  political  ties.  In  the  case  of  television,  the  critical  political  economy
perspective might be said to apply even more fully to Mexico than to the developed capitalist societies to
which  it  originally  referred,  since  many  forces  which  moderate  the  effects  of  private  ownership  and  of
market logic are absent, including limits on media concentration, a tradition of public service broadcasting,
regulatory agencies answering to a pluralistic political system, and journalistic professionalism (Televisa’s
journalists are very strictly servants of the company, without a conflicting sense of loyalty to the profession
or  the  public  [González  Molina  1987,  1990]).  Televisa’s  entertainment  programming  follows  a  strictly

90 AUTHORITARIAN NEO-LIBERAL SOCIETIES



commercial  logic,  while  its  news broadcasts  serve as  a  mouthpiece for  the  company’s  political  views,  as
well as a promotional vehicle for its other corporate interests.

In other ways, however, the critical political economy perspective, as it has been developed primarily in
Britain and in the US, fails to account for the complexity of the Mexican case. Certainly, for one thing, the
economic  dependence  of  the  newspaper  industry  on  the  state  is  an  important  difference.  In  order  to
understand the process of democratization, moreover, a more nuanced view of the relation between market
and political democracy is required.

Here it will be useful to step back and take an overview of the shift in the Mexican media toward greater
openness and pluralism. The beginning of that shift can be dated to the late 1960s, when certain Mexican
media,  particularly  the  then  very  prestigious  newspaper  Excélsior,  began to  move toward  a  bolder,  more
sophisticated form of journalism, with greater focus on social problems. Why this shift began is something
little explored in media research. Mexicans often say that society—presumably meaning the urban middle
class, which reads newspapers—became more sophisticated and demanding. The change may be related to
economic growth, which was robust in the 1960s, and to increases in education. At any rate, the change in
journalism accelerated following the student rebellion and its brutal repression in the streets of Mexico City
in 1968. (It  was also in this period that  Televisa organized its  Directorate of News, breaking with an old
practice of having sponsors produce news programs, and giving the corporation a political voice of its own.)

In 1976, as we have learned, the government engineered the ousting of Excélsior’s editor, Julio Scherer
García, who was joined in exile from the paper by many more of its journalists. The same year Scherer and
other members of the old Excélsior staff founded the weekly magazine Proceso, which became the first of a
series  of  new  publications  which  would  establish  an  independent  media  sector  alongside  the  traditional
officialist  one.  In  1982,  the  government  cut  Proceso  off  from government  advertising,  but  the  magazine
managed  to  stay  afloat  with  commercial  advertising.  Former  Excélsior  journalists  also  formed  the
newspapers unomásuno and La Jornada, and the latter became the principal paper of the Mexican left.2 El
Financiero was founded in 1981, incorporating some former Excélsior staff members, and also became part
of the growing independent press.

Finally,  in  the 1990s,  two additional  independent  newspapers  were formed,  Siglo  21,  later  replaced by
Público, in Guadalajara, and Reforma, in Mexico City. Reforma was established by Alejandro Junco de la
Vega,  publisher of  the Monterrey newspaper El Norte  (Alves 1997).  Published since 1972,  El  Norte was
modelledon  North  American  newspapers,  and  had  always  been  far  more  independent  of  the  PRI  than
Mexico City newspapers. (Monterrey is known for a business sector that is more independent of the state
than the business sector of Mexico city, and more oriented toward the US. With a few exceptions, it should
be noted, regional newspapers have been more deferential toward ruling elites than the Mexico City press.)
Reforma’s journalists, like El Norte’s are better educated than most Mexican journalists—meaning that they
can  approach  government  officials  on  a  more  equal  basis,  and  better  paid.  They  are  forbidden  to  accept
gratuities from government officials.

Since 1993, the independent papers have generally been more successful at competing for readers than
the  traditional  officialist  press,  and  certain  of  the  latter  have  begun  to  move  in  the  direction  of  greater
independence  (Lawson  1999).  Their  shift  may  also  have  been  motivated  in  part  by  the  realization  that
government  support  could not  be counted on in  the future.  The last  two Mexican presidents,  Salinas  and
Zedillo, have pursued neo-liberal economic policies which have involved shrinking the state sector. PIPSA
has  been  privatized,  as  have  many  state  enterprises  which  once  supported  newspapers  with  their
advertising; and the public relations budgets of government agencies—an important source of payments to
newspapers—are being cut.

MEDIA IN MEXICO 91



In the case of radio, the devastating Mexico City earthquake of 1985 played an important role. In general,
the  earthquake  accelerated  the  process  of  political  change  in  Mexico.  The  government  was  unable  to
respond adequately to the magnitude of the disaster, and citizen groups organized to coordinate relief and
rebuilding from the bottom up. Many of these groups continued to function after the disaster, expanding the
civic  sector  of  Mexican  society.  The  growth  of  a  stronger  civil  society,  as  we shall  see,  has  affected  the
development of independent media in many ways. For example, the Mexican Academy of Human Rights,
an NGO, has carried out its own monitoring of media coverage of elections, and has played an important
role in putting the issue of media access on the agenda (Aguayo and Acosta 1997).

In  the  aftermath  of  the  earthquake,  Televisa  followed  its  usual  habits,  covering  the  disaster  through
comments of government officials. But a number of radio stations responded with more popularly oriented
coverage, giving a voice to ordinary citizens and the neighborhood groups they had formed. This produced
a jump in radio listenership,  and in subsequent  years  radio talk shows,  often much more open politically
than anything that had existed in the electronic media previously, became highly popular. With popularity
came  success  as  an  advertising  medium,  and  radio  news  in  general,  which  had  little  presence  at  the
beginning of the 1980s, experienced a boom (Lawson 1999, Sarmiento 1997).

Televisa,  as  we  have  seen,  faced  political  pressures  which  became  acute  by  the  1994  election.  It  also
faced market pressure beginning in 1993. President Carlos Salinas de Gortari had made the privatization of
government-owned enterprises a centerpiece of his neo-liberal policies. Among the last to be privatized was
Imevisión, a government television network, which became Televisa’s first commercial competition since it
had  absorbed  a  rival  network  in  1972.  The  buyer  was  Ricardo  Benjamín  Salinas  Pliego  (not  a  family
relation of Salinas, though it is widely believed that the president’s family had a covert financial stake in the
new enterprise), and the new enterprise was named Television Azteca. Salinas Pliego had no experience in
media, and apparently was chosen in part because he was seen as having little interest in political activism.
Asked by Proceso what role the new network would play in the democratization of Mexico, he said it would
play none at all: “television is a medium of entertainment and relaxation” (Ortega Pizarro 1993:6).

Nevertheless, the political role of Mexican television following the launching of Television Azteca did
change rapidly. In 1996, for example, Televisa, then embroiled in a bitter internal conflict over the direction
of its news division, aired a leaked videotape of a massacre of peasants by the army in the state of Guerrero
—something which would have been inconceivable in an earlier period. In March 1997, Emilio Azcárraga,
Jr. died, his son took over, and the internal conflicts within the organization intensified.

In the 1997 federal elections, the three major political parties for the first time receieved essentially equal
coverage from both Televisa and Television Azteca, with slightly more coverage for the leftist  Cárdenas,
who ran successfully for the new office of Mexico City mayor. The attention to Cárdenas reflects a triumph
of media logic over political logic: Cárdenas got more coverage because he was a better story. Research by
Chappell Lawson (1999) provides strong evidence that the shift in Televisa’s coverage had enough impact
on Mexico’s currently volatile electorate to have been decisive in the outcome of the election, in which the
PRI  for  the  first  time  lost  its  majority  in  the  Chamber  of  Deputies.  Finally,  in  January  1998,  Jacobo
Zabludovsky, who had been Televisa’s principal news anchor since the 1950s and head of its Directorate of
News  since  its  organization  in  the  early  1970s,  was  dumped  and  his  flagship  news  broadcast  renamed,
reorganized, and oriented much more toward ordinary viewers (Hallin in press).

How large a role did the emergence of commercial competition play in changing the political character of
Mexican television? It is difficult to untangle the forces that were at work, just as it is in general difficult to
separate the effects of economic liberalization and political democratization in Mexico, as the two overlap
historically.  As  we  have  seen,  the  changes  in  election  coverage  were  in  part  the  result  of  government
pressure. It is also possible that the broader changes at Televisa resulted as much from a political calculation

92 AUTHORITARIAN NEO-LIBERAL SOCIETIES



as  from  a  concern  specifically  with  commercial  competition.  That  is,  Televisa’s  management  may  have
concluded  that  in  a  changing  political  environment  the  benefits  of  alliance  with  the  PRI  were  rapidly
diminishing and the costs or potential costs increasing, and chosen to distance itself from the ruling party—
a choice which could have been made even in the absence of commercial competition. Televisa had become
the  subject  of  street  demonstrations  and  protests  by  opposition  politicians  and  citizen  groups—the
increasingly active civil society mentioned above; it was increasingly held in contempt, particularly among
the  educated  and  politically  active,  and  if  there  were  a  shift  in  political  power  it  could  conceivably  lose
more than just prestige.3 As one of Televisa’s top executives said, shortly after the death of Azcárraga, “as
far  as  politics  is  concerned,  the  company  historically  has  had  the  capacity  and  the  flexibility  to  read  the
times and to adapt to them” (Mayolo López 1997).

Still, it seems certain that the emergence of competition did play a significant role in the political change.
Television  Azteca  was  not  particularly  bold  in  pushing  the  political  boundaries  of  Mexican  television,
though it did make some innovations. One of its early successes was a telenovela, Nada Personal,  which
dealt  with  questions  of  official  corruption  previously  untouched  in  Mexican  entertainment  television.  Its
news  broadcasts  were  modestly  more  lively—introducing  puppet  caricatures  of  political  figures,  for
example, which were used extensively in its 1997 election coverage.

But  the  mere  existence  of  competition  may  have  pushed  Televisa  to  make  different  decisions—the
massacre videotape, after all, might have been aired by Azteca if Televisa hadn’t done so—and eventually
to rethink the whole character  of  the news broadcast.  Televisa did suffer  considerable losses  of  audience
share from its news broadcast. These seem to have been politically motivated in part; that is, people who
supported  opposition  parties  abandoned  the  hated  Televisa  for  Azteca.  And  the  losses  were  significant
because opposition supporters tend to be younger, better-educated and wealthier than PRI supporters—and
hence  more  valuable  to  advertisers.  The  truth  is  that  Televisa’s  news was  always  a  bizarre  product  for  a
commercial television company—dreadfully boring, full of long-winded speeches by political functionaries,
official  press releases read word for word as the text scrolled on the screen, and interviews with wealthy
cronies of the owner. Surely it could not have survived competition for long.

Conclusion

Neither  the  liberal  nor  the  critical  political  economy  perspective  is  fully  adequate  to  the  analysis  of
Mexico’s unusual system of power or the process of political change now under way. This should not be
surprising:  both  are  broad-brush approaches  which are  likely  to  fall  short  in  the  analysis  of  any concrete
historical case, particularly once they are removed from the particular contexts—for example post-war Britain
—for  which  they  were  developed  in  their  most  detailed  forms.  The  value  of  the  kind  of  comparative
enterprise  undertaken  in  this  book  is  to  force  us  to  think  in  more  subtle  ways  about  the  variety  of
relationships  which  can  exist  among  the  state,  commercial  media,  civil  society,  the  profession  of
journalism, and other key elements of the system of public communication.

For the Mexican case, the liberal perspective is correct in pointing to the state as a key component of the
system of power—though the triumph of neo-liberalism means that this will be considerably less relevant to
understanding Mexican media in the future. It is also correct in its argument that the development of media
markets can play a role in the process of democratization, both by providing the media with an economic
base apart from the state, and by providing incentives for responsiveness to popular tastes and opinions. Its
key failing is that it does not take into account the interdependence of state power and private capital.

The  critical  political  economy perspective  was  developed  primarily  to  provide  a  critique  of  the  media
system in liberal democracy. It has, for that reason, tended to take liberal media institutions—including both

MEDIA IN MEXICO 93



commercial media and journalistic professionalism—as given, and has never put a priority on theorizing the
process  by  which  they  come  into  being  to  begin  with.  It  falls  short  of  understanding  the  old  regime  in
Mexico, in which liberal institutions were never fully developed. It also falls short of understanding many
aspects of the political transition now under way. It is clear, in particular, that the assumption that market
forces  inevitably  push  toward  depoliticization  and  a  narrowed  spectrum  of  debate  is  too  simple.  Under
certain  historical  conditions  market  forces  may  undermine  existing  structures  of  power,  providing
incentives for the media to respond to an activated civil society.

The  role  of  civil  society  is  worth  underscoring  here  as  something  not  adequately  theorized  in  either
perspective. Liberal media theory tends to assume an identity between commercial media and civil society.
Critical political economy has shown greater interest in civil society in recent years, but its traditional concern
is with the power of private media owners and the constraints of the market, and it is fair to say that it has
not  fully  theorized  the  way  these  interact  with  developments  in  civil  society.  In  the  case  of  Mexican
scholarship, the critical political economy school traditionally looked to the state as the source of reform in
media  institutions,  but  there  has  been a  significant  shift  in  recent  years  toward a  concern  with  initiatives
“from below” (Sánchez Ruiz 1994). As Mexico’s political system becomes more pluralistic, one of the key
issues  will  be  how  widely  different  sectors  of  civil  society  are  served  and  represented  by  the  emerging
media system.

It is possible that with the passing of the transitional period in Mexico, many of the dynamics pointed to
by  research  in  the  critical  political  economy  tradition  in  the  US  and  Britain  may  eventually  assert
themselves more fully. In the case of the press, for example, it is clear that the logic of commercial media
production is not at this point fully dominant. The new independent papers were for the most part started as
journalistic  more  than  business  enterprises.  Proceso  and  La  Jornada  were  founded  by  journalists  who
scraped  together  enough  financing  to  survive;  their  motivation  was  to  have  a  public  voice  and  to
democratize  Mexico’s  press,  not  to  build  commercial  media  empires.  Siglo  21  was  started  jointly  by  a
businessman and a group of journalists; the two later parted ways, the journalists founded Público, and Siglo
21  closed.  Only  Reforma  was  started  primarily  on  the  initiative  of  a  capitalist,  but  Junco  de  la  Vega  is
something of a special case, a print media specialist who identifies strongly with journalism as a profession.

It is certainly possible, however, that as the newspaper market develops more fully in Mexico, right-of-
center commercial papers will eventually drive out of the market not only the old officialist press, but also
the  independent  papers  started  by  journalists,  which  may  be  able  to  survive  only  in  a  period  of  political
transition  when  interest  in  politics  is  high  and  the  commercial  press  not  yet  fully  developed.  And  it  is
possible that with the receding of this period of relatively high politicization, television news will eventually
move strongly in the direction of apolitical sensationalism. As neoliberalism triumphs, the role of the state
recedes  and  that  of  the  market  expands,  critical  political  economy  may  become  more  rather  than  less
relevant  to  understanding  the  Mexican  media—along with  related  perspectives  centered  on  the  notion  of
journalistic  routines,  which  analyze  the  power  of  the  state,  for  example,  not  in  terms  of  censorship  or
pressure, but in terms of its role as a “primary definer” in the professional production of news.

Acknowledgments

I  would  like  to  thank  Virginia  Escalante,  Andres  Villarreal  and  Cynthia  Lozano  for  research  assistance.
Enrique Sánchez Ruiz and Chappell  Lawson provided extremely helpful  comments  on an earlier  draft  of
this chapter, and Raúl Trejo provided valuable help in understanding the Mexican media. Miguel Acosta,
Jeffrey Weldon and Margarita Moreno provided access to important research materials. Thanks also to my

94 AUTHORITARIAN NEO-LIBERAL SOCIETIES



colleagues in the Binational Association of Schools of Communication of the Californias; my conversations
with them over a period of many years have been invaluable in understanding Mexico and its media system.

Notes

1 According to Sánchez Ruiz (1994), Televisa’s coverage of the 1994 election shifted substantially one day after the
Interior Minister (Secretario de Gobernación) met privately with Azcárraga.

2 La Jornada, the most important leftist paper, has continued to receive some government subsidies; the Mexican
government has always seen the continuation of some oppositional papers as important to maintaining legitimacy,
and sees a newspaper that circulates among intellectuals as a relatively small threat to its political hegemony.

3 Research by Porto (1998) suggests that Brazil’s TV Globo made a similar shift, without any clear change in its
market situation or any reason to expect immediate gains in ratings.

References

Adler,  I.  (1993a)  “The  Mexican  case:  the  media  in  the  1988  presidential  election,”  in  T.Skidmore  (ed.)  Television
Politics and the Transition to Democracy in Latin America, Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press.

Adler, I. (1993b) “Press-Government relations in Mexico: a study of freedom of the Mexican press and press criticism
of government institutions,” Studies in Latin American Popular Culture, 12:1–30.

Aguayo Quezada, S. and Acosta, M. (1997) Urnas y Pantallas: La Batalla por la Información, Mexico, DF: Oceano.
Alisky, M. (1981) Latin American Media: Guidance and Censorship, Ames, Iowa: Iowa State University Press.
Alves, R.C. (1997) “The newly democratized media in Latin America: a review of the progress and constraints in five

cases  of  ‘democracy’s  vanguard  newspapers,’”  paper  presented  at  the  annual  meeting  of  the  Latin  American
Studies Association, Guadalajara.

Arredondo  Ramírez,  P.,  Fregoso  Peralta,  G.  and  Trejo  Delarbre,  R.  (1991)  Así  se  calló  el  sistema:  Comunicación  y
eleciones en 1988, Guadalajara: Universidad de Guadalajara.

Camp, R. (1989) Entrepreneurs and Politics in Twentieth-Century Mexico, New York: Oxford University Press.
Conger,  L.  (1997)  “From  intimidation  to  assasination:  silencing  the  press,”  in  W.A.Orme,  Jr.  (ed.)  A  Culture  of

Collusion: An Inside Look at the Mexican Press, Boulder, CO: Lynne Rienner.
Cornelius, W.A. (1996) Mexican Politics in Transition: The Breakdown of a One-Party Dominant Regime, La Jolla, CA:

Center for U.S./Mexican Studies.
Curran,  J.  and  Seaton,  J.  (1997)  Power  without  Responsibility:  The  Press  and  Broadcasting  in  Britain,  London:

Routledge.
Curran, J., Douglas, A. and Whannel, G. (1980) “The political economy of the human interest story,” in A.Smith (ed.)

Newspapers and Democracy: International Essays on a Changing Medium, Cambridge, MA: MIT Press.
Esteinou  Madrid,  J.  (1988)  “The  Morelos  satellite  system  and  its  impact  on  Mexican  society,”  Media,  Culture  and

Society, 10(4): 419–46.
Fernández Christlieb, F. (1982) Los Medios de Difusion Masivo en Mexico, Mexico, DF: Juan Pablos Editor.
Fox, J.  (1994).  “The difficult  transition from clientelism to citizenship: lessons from Mexico,” World Politics,  46(2):

151–84.
Fregoso  Peralta,  G.  and  Sánchez  Ruiz,  E.E.  (1993)  Prensa  y  Poder  en  Guadalajara,  Guadalajara:  Universidad  de

Guadalajara.
García Canclini, N. (1988) “Culture and power: the state of research,” Media, Culture and Society, 10(4): 467–98.
González  Molina,  G.  (1987)  “Mexican  television  news:  the  imperatives  of  corporate  rationale,”  Media,  Culture  and

Society, 9:159–87.
González Molina, G. (1990). “The production of Mexican television news: the supremacy of corporate rationale,” Ph.D.

dissertation, Centre for Mass Communication Research, University of Leicester.

MEDIA IN MEXICO 95



Hallin,  D.C.  (1994)  “We  Keep  America  on  Top  of  the  World”:  Television  News  and  the  Public  Sphere,  London:
Routledge.

Hallin,  D.C.  (1997)  “Dos  Instituciones,  Un  Camino:  television  and  the  state  in  the  1994  Mexican  election,”  paper
presented at the annual meeting of the Latin American Studies Association, Guadalajara.

Hallin, D.C. (in press) “La Nota Roja: popular journalism and the transition to democracy in Mexico,” in C.Sparks and
J.Tulloch (eds.) Tabloid Tales, Boulder, CO: Rowman and Littlefield.

Hayes, J. (1993) “Early Mexican radio broadcasting: media imperialism, state paternalism or Mexican nationalism?”,
Studies in Latin American Popular Culture, 12:31–55.

Hayes,  J.  (1996) “Touching the sentiments  of  everyone’:  nationalism and state  broadcasting in thirties  Mexico,” The
Communication Review, 1:4.

Instituto Federal Electoral, Dirección Ejectutiva de Prerogativas y Partidos Políticos, Comisión de Radiodifusión (1997)
Monitoreo de las  campañas de los  partidos políticos  en noticiarios  de radio y  television,  Mexico,  DF:  Instituto
Federal Electoral.

Lawson, C. (1999) “Building the Fourth Estate: Democratization and the Emergence of Independent Media Opening in
Mexico,” Ph.D. dissertation, Stanford University.

Leñero, V. (1990) Los Periodistas, Mexico, DF: J.Moritz.
Mayolo López, F. (1997) “Televisa, asegura Cañedo White, sabe leer los tiempos y será más plural,” Proceso, March 9,

pp. 26–30.
Mejía  Barquera,  F.  (1989)  La Industria  de  la  Radio y  la  Television y  la  Política del  Estado  Mexicano (1920–1960),

Mexico: Fundación Manuel Buendía.
Miller, M. and Darling, J. (1997) “The eye of the tiger: Emilio Azcárraga and the Televisa Empire,” in W.A.Orme, Jr.

(ed.) A Culture of Collusion: An Inside Look at the Mexican Press, Boulder, CO: Lynne Rienner.
Ortega Pizaro, F. (1993) “‘En la democratización, la television nada tiene que ver’: Salinas Pliego; ‘nuestro proyecto,

entretener’: Suárez Vázquez,” Proceso, July 26 , pp. 6–13.
de la Peña, R. and Toledo, L.R. (1992a). “Consumo Televisivo en el Valle de Mexico,” Intermedios, 3 (Agosto/Sept.):

48–57.
de la Peña, R. and Toledo, L.R. (1992b) “Hábitos de Lectura de Periódicos in el Valle de Mexico,” Intermedios, 4 (Oct./

Nov.): 60–9.
Porto, M. (1998) “Globo’s Evening News and the representation of politics in Brazil 1995– 96,” paper presented at the

annual meeting of the International Communication Association, Jerusalem.
Riva  Palacio,  R.  (1997)  “A culture  of  collusion:  the  ties  that  bind  the  press  and  the  PRI,”  inW.  A.Orme,  Jr.  (ed.)  A

Culture of Collusion: An Inside Look at the Mexican Press, Boulder, CO: Lynne Rienner.
Roniger, L. (1990) Hierarchy and Trust in Modern Mexico and Brazil, New York: Praeger.
Sánchez-Ruiz, E. (1994) “Medios y Democracia en America Latina,” Comunicación y Sociedad, 20:153–79.
Saragoza, A. (1997) “Television,” in M.S.Werner (ed.) Encyclopedia of Mexico: History, Society and Culture, Chicago:

Fitzroy Dearborn.
Sarmiento,  S.  (1997) “Trial  by fire:  the Chiapas Revolt,  the Colosio assasination and the Mexican press in 1994,” in

W.A.Orme, Jr. (ed.) A Culture of Collusion: An Inside Look at the Mexican Press, Boulder, CO: Lynne Rienner.
Schudson, M. (1994) “The ‘public sphere’ and its problems: bringing the state (back) in,” Notre Dame Journal of Law,

Ethics and Public Policy, 8(2): 529–46.
Sinclair, J. (1986) “Dependent development and broadcasting: ‘the Mexican formula,’” Media, Culture and Society, 8(1).
Sinclair, J. (1990) “Neither West nor Third World: the Mexican television industry within the NWICO debate,” Media,

Culture and Society, 12:343–60.
Trejo Delarbre, R. (coordinator) (1985) Televisa: El Quinto Poder, Mexico, DF: Claves Latinoamericanas.
Trejo Delarbre, R., (coordinator) (1988) Las Redes de Televisa, Mexico, DF: Claves Latinoamericanas.
Trejo Delarbre, R. (1994a) “1994: El voto de la prensa,” Nexos, 204:16–24.
Trejo  Delarbre,  R.  (1994b)  “Equidad,  calidad  y  competencia  electoral:  Las  campañas  de  1994  en  la  television

mexicana,” Mexico, DF: Instituto de Estudios Para la Transicion Democrática.

96 AUTHORITARIAN NEO-LIBERAL SOCIETIES



Trejo Delarbre, R. (1997) “Medios y política en Mexico: Una panorama frente a las elecciones federales de 1997,” paper
presented at the annual meeting of the Latin American Studies Association, Guadalajara.

Valero  Berrospe,  R.  (coordinator)  (n.d.)  “Redes  Empresariales,  Medios  y  Sus  Efectos  Durante  la  Gestion  Salinista,”
Mexicali, BC: Universidad Autónoma de Baja California, Facultad de Ciencias Humanas.

MEDIA IN MEXICO 97


