Título:

"El consumo de medios sociales vs medios tradicionales como factor explicativo de la sofisticación politica ciudadana"

Autor:

MUÑIZ Carlos

TÉLLEZ Nilsa Marlén

MARAÑÓN Felipe de Jesús

MALDONADO Lauro

Colaborador:

(Universidad Autónoma de Nuevo León)

Fecha:

2016

Idioma:

es

Descripción:

México

Una de las condiciones necesarias para el buen funcionamiento de la democracia es una ciudadanía informada (Delli Carpini & Keeter, 1996). En este sentido, el propio Dhal (1991) ya señalaba que esta “comprensión ilustrada” es esencial al capacitar a los ciudadanos para realizar juicios políticos adecuados y así impactar efectivamente en su entorno. Este capítulo busca detectar qué hábitos mediáticos determinan los niveles de sofisticación política ciudadana, tanto relativa al conocimiento político factual como al conocimiento político electoral. Para ello, se utilizan los datos provenientes de una encuesta realizada en el estado de Nuevo León, México, en el contexto posterior a la campaña electoral a la gubernatura del citado estado de 2015.

Anexos:
Título:

"Framing of electoral processes: The stages of the campaign as a moderator of the presence of political frames in the news"

Autor:

MUÑIZ Carlos,

SALDIERNA Alma Rosa

MARAÑÓN Felipe de Jesús

Colaborador:

(Universidad Autónoma de Nuevo León)

Fecha:

2018

Idioma:

en

Descripción:

Colombia

Mass media plays a crucial role during the election campaigns, because, by promoting a particular framing to present issues and candidates involved in the campaigns citizens are granted access to the political debate. To analyze the political framing carried out by the media during the 2015 gubernatorial election campaign of Nuevo León, Mexico, a content analysis of the news stories published by television and the press was developed. Findings made it possible to detect a different use of news frames by both media. While the frame of strategic game dominated in television, the press emphasized a treatment of conflict. In addition, a moderation effect of the campaign stages was observed in the use of different news frames, increasing the use of strategic game and debate and political agreement frames by television, while the press maintained a constant presence of news frames.

Anexos:
Título:

Estudios sobre comunicación política en Latinoamérica

Autor:

MUÑIZ Carlos (coord).

SALDIERNA Alma Rosa (coord).

MARAÑÓN Felipe de Jesús (coord).

MALDONADO Lauro (coord).

Colaborador:

(Universidad Autónoma de Nuevo León)

Fecha:

2016

Idioma:

es

Descripción:

México

Los diferentes capítulos de este libro aportan evidencias sobre las diferentes líneas de investigación que atañen al estudio de la comunicación política actual. Así, se incluyen desde trabajos donde, mediante análisis de contenido, se pone de manifiesto la manera en que la política es cubierta por los medios o es tratada la información relativa a ese ámbito, hasta estudios que revisan el impacto que las variables comunicativas tienen en el desarrollo de las actitudes políticas ciudadanas.

Anexos:
Título:

"Screens to See the World. Television Stereotypes of the Mexican Indigenous Population and the Generation of Prejudice"

Autor:

MUÑIZ Carlos

MARAÑÓN Felipe de Jesús

SALDIERNA Alma Rosa

RODRÍGUEZ Alba Belinda

Colaborador:

(Universidad Autónoma de Nuevo León)

Fecha:

2013

Idioma:

en

Descripción:

España

Introduction. Stereotypes are socially-structured beliefs about a particular social group, which can be derived from direct or indirect contact with members of that group. In this regard, it has been pointed out that media representations can generate and reinforce stereotypes that lead to the development of more or less prejudiced attitudes. Objectives. This study seeks to examine whether this process occurs with respect to the Mexican indigenous population, in the context of the metropolitan area of Monterrey. Methods. The study combined two methods: the first one consisted of the content analysis of fiction TV programmes in order to identify possible stereotypes about Mexico’s indigenous population; the second instrument was a survey applied to high school students of the metropolitan area of Monterrey in order to investigate the relationship between their beliefs and prejudiced attitudes towards indigenous people. Conclusions. Results confirmed the impact of the consumption of media stereotypes on the level of prejudice towards indigenous people, but not on the stereotyping of this sector of the population.

Anexos: