Título:

“For an Authentic Democracy, #IAm132”: Contested Democratic Imaginaries in the Mexican Student Movement, #YoSoy132

Autor:

DIXON Ella

Fecha:

2018

Idioma:

en

Descripción:

Australia

#YoSoy132 erupted unexpectedly during Mexico’s 2012 presidential elections in the face of the imminent return of the ex- hegemonic Institutional Revolutionary Party (PRI) to power. Faced with this threat to Mexico’s weakly consolidated democracy and with the candidate’s neoliberal reforms package, this volatile student movement temporarily united sections of a deeply divided student body. Given the entrenched class antagonisms that divide public and private universities in Mexico, surprisingly little critical attention has been paid to the forging of these political solidarities. Instead the literature has emphasised the aesthetic self-consciousness and innovative use of new communication technologies as mechanisms for contesting power and alternatives for participation. Such accounts sideline socio economic and historical factors in favour of cultural and communicative analyses of the movement’s politics, overlooking factors that mediate access and influence. This thesis grounds the ongoing significance of #YoSoy132 within a history of democratising struggles in Mexico. Drawing on 21 semi-structured interviews, I explore participant reflections two years on, at the movement’s epicentre: Mexico City. Investigating the play of competing democratic imaginaries within the movement, I argue that a new political style enabled #YoSoy132 to temporarily transcend class-based divisions and to generate an inclusive and voluntaristic association, which was both energising and self-limiting.

Título:

Las audiencias activas y la credibilidad de los medios de comunicación en México

Autor:

DEL VALLE DEL PERAL Ricardo Alejandro

Fecha:

2018

Idioma:

es

Descripción:

España

El objetivo principal del presente estudio es investigar la opinión de las audiencias en torno a la prensa y las nuevas tecnologías, e identificar el grado de confianza que los receptores le atribuyen a los medios señalados, y el porqué de ello. El estudio que nos convoca es una investigación, por un lado, de opinión pública y por el otro, de análisis de contenido mediático. En cuanto al primer enfoque, éste gira en torno al papel que cumplen, según las audiencias, los medios de comunicación convencionales y los medios en línea y el grado de confianza que inspiran en los receptores consultados. En cuanto al segundo aspecto se refiere, el análisis de contenido elaborado pretende saber cuál es el tipo de noticias más frecuente publicado en las primeras planas de quince medios de comunicación, además de analizar si esas noticias cumplen con los criterios del interés público y si la agenda mediática coincide con las informaciones que interesan a las audiencias.