Título:

Contested spaces: Representing borders and immigrant identities between the United States and Mexico

Autor:

MAINS Susan Pamela

Fecha:

2000

Descripción:

USA

En este estudio se conceptualizan la frontera México-Estados Unidos y las identidades de los migrantes como espacios tanto materiales como representacionales. Este acercamiento se basa en un marco teórico postestructuralista en que se integran juntos lo discursivo y lo material a través de una serie de representaciones que comunican diferentes competencias de acceso al poder político. El poder, por tanto, opera a través de la frontera la representación de lo "aceptable" y de lo "marginal" en las identidades. De esta manera, la identidad, el espacio y la representación están amalgamados. La frontera México-Estados Unidos, por tanto, existe como una frontera política que está enmarcada discursivamente por organizaciones locales, nacionales e internacionales, al mismo tiempo que está físicamente demarcada por una barda, la presencia de los guardias fronterizos, tecnología de vigilancia y cuerpos migrantes.

Título:

Mediating indigenous identity: video, advocacy, and knowledge in Oaxaca, Mexico

Autor:

SMITH Laurel Catherine

Fecha:

2005

Idioma:

en

Descripción:

USA

In the southern Mexican state of Oaxaca, many indigenous communities further their struggles for greater political and cultural autonomy by working with transnational non-governmental organizations (NGOs). Communication technology (what I call comtech) is increasingly vital to these intersecting socio-spatial relations of activism and advocacy. In this dissertation, I examine how comtech offer indigenous individuals and organizations with the means for visualizing their political-cultural agendas. Approaching the access and use of comtech, especially video technologies, as a partial and situated technoscience, I inquire into how and why these activities reconfigure the production and evaluation of authoritative knowledge about indigenous peoples, places, and practices. More specifically, I undertook an organizational ethnography of a small intermediary NGO comprised of individuals who self-identify as indigenous and others who do not, Ojo de Agua Comunicación Indígena, which endeavors to place communication technologies (especially video equipment) at the disposal of indigenous communities.