Título:

"Strategic Use of Mobile Telephony at the Bottom of the Pyramid: The Case of Mexico"

Autor:

DE ANGOITIA Regina

RAMÍREZ Fernando

Fecha:

2009

Idioma:

en

Descripción:

USA

The growing importance of mobile telephony for users at the bottom of the pyramid is reflected in the high proportion of their incomes devoted to this service. Evidence from communities in the developing world, where low income users have developed strategies to minimize costs while continuing to benefit from access to communication, has opened new lines of research. Based on a survey of 1,000 mobile telephony users carried out in 2007, the present study assesses the strategies practiced by mobile users in two metropolitan areas of Mexico. The results show that the main short-term strategies to minimize the costs of mobile telephony are 1) using the phone only to receive calls, and 2) the use of SMS. In both cases, the main determinant of whether users at the bottom of the pyramid use cost-reduction strategies is their low economic status.

Título:

"Comprendiendo la historia desde la comunicación: medios, medio e historia"

Autor:

ELIZONDO MARTÍNEZ Jesús Octavio

Fecha:

2014

Idioma:

es

Descripción:

Perú

Para explicar el sentido de una aproximación propiamente comunicacion al a la historia, en este trabajo se emplea, principalmente, la obra del economista e historiador canadiense Harold A. Innis. Se esgrimen los argumentos que sostienen la hipótesis de que con la combinación de los enfoques histórico, mediático y cultural se logra un análisis metodológico válido para la investigación en el campo de la comunicación. Este trabajo ha sido posible gracias al apoyo del International Councilor Canadian Studies, ICCS (Ottawa);la Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Cuajimalpa (Ciudad de México), y el Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología Conacyt/ SNI (México).

Título:

Abjection and its correction in Ethnographic Studies: Communication issues in the cultural tourism of Islas Mujeres, Mexico

Autor:

McCAUGHAN Jill Adair

Fecha:

1999

Idioma:

en

Descripción:

USA

This work is an interdisciplinary intervention into ethnographic research which addresses two levels. The first of these is methodological, concerning the manner in which social science is conducted. The second is practical, attempting to illustrate how the methodological issues uncovered by the application of phenomenologically-based abject communication theory can be circumnavigated by a program of reflexive involvement in a community through social action research. Based on methodological issues, the case study location was Isla Mujeres, Quintana Roo, México, an small island located off the Yucatan coast of Mexico, eight miles northeast of Cancun. The study focuses specifically on. the on-going creation of the identity of the island as a home and as a site of tourism, as communicated through promotional texts and through personal interaction between tourists and islanders.

Título:

La contribución de la investigación de la comunicación y su enseñanza en las obras de Raúl Fuentes Navarro en su primera década investigativa (1980-1989)

Autor:

BRONDANI Lorena

Fecha:

2019

Idioma:

es

Descripción:

Puerto Rico

Esta tesis aborda necesariamente de modo parcial, la “producción intelectual”, “académica” y “discursiva” de la “investigación de la Comunicación” y su “enseñanza” en las obras del profesor e investigador mexicano Raúl Fuentes Navarro, en su primera década investigativa (1980-1989), esto es, en el marco de su “trayectoria”, inseparables las unas de las otras. La investigación como “práctica social” y “científica”, es decir realizada en el marco de una “Universidad”, de un “Centro” u otras instituciones de “similar acreditación”, como las “asociaciones” o “comunidades académicas” de “Comunicación”, sean nacionales, regionales o internacionales. La comunicación “humana”, más allá de su concepción instrumental, mediática o periodística, es decir más allá de los “medios”, de las “mediaciones” o de las “tecnologías”, del tipo que fueran, pero también desde la reflexividad y desde de la práctica de su enseñanza en las “facultades”, “escuelas” o “carreras” de Comunicación, esto es de su “pedagogía”, asumiendo la complejidad inherente en el término “Comunicación” o, mejor dicho, en todos sus sentidos.

Anexos: