Título:

"Violencia contra las mujeres: comunicación visual y acción política en “Ni Una Menos” y “Vivas Nos Queremos”"

Autor:

ROVETTO Florencia Laura

Fecha:

2015

Idioma:

es

Descripción:

Perú

En este artículo nos proponemos realizar un ejercicio de crítica cultural y política comparando las narrativas visuales de dos campañas que visibilizan y denuncian la violencia contra las mujeres a través de la plataforma virtual de Facebook: #NiUnaMenos, de Argentina y #VivasNosQueremos de México. Las imágenes circulantes en ambas campañas surgen con el objetivo de denunciar y visibilizar las consecuencias sociales y culturales de las estructuras patriarcales de poder en los distintos ámbitos de la sociedad. Aquí, nos preguntamos por la representación y circulación pública de imaginarios sociales, los modos de producir sentidos divergentes y acciones políticas para hacerle frente a este flagrante problema social en ambos países.

Título:

"La ciudad como narrativa de violencias y exclusión social en tres fragmentos textuales"

Autor:

SOLÍS HERNÁNDEZ Maria Edita

ROBLERO AVENDAÑO Francisco

Fecha:

2019

Idioma:

es

Descripción:

Perú

El presente texto parte del hecho de asumir la vida humana, la vida social, como narración y autonarración. En este sentido, mirar la ciudad como un espacio de la narrativa social no resulta ocioso pues permite resignificar interdisciplinarmente su campo y figura desautomatizando los acercamientos normativos de los discursos institucionales. Desde el análisis del relato como forma de “representación”, se aborda la ciudad como multiescenario de distintas formas de violencia y exclusión social, plasmadas en un texto literario; Mapocho de Nona Fernández (2002), y en fragmentos de dos textos testimoniales: Hasta no verte Jesús mío de Elena Poniatowska (2013) y Me llamo Rigoberta Menchú y así me nació la conciencia de Elizabeth Burgos (1997). En ellos se observa la enunciación, la estructura temporal, el enfoque orientador del relato, así como las formas de significación y de articulación discursiva que narran a tres ciudades (Santiago de Chile, Ciudad de México y Guatemala) en un momento histórico específico. El objetivo de este trabajo es develar la ciudad como narrativa de violencia y exclusión en el texto literario (novela), desde el recorrido fantasmal que indaga por su origen, pasado e identidad, en una ciudad que resulta extraña después del último periodo dictatorial, en los dos fragmentos testimoniales, desde la mirada de mujeres indígenas.

Título:

"Realidad Social en el Arte Mexicano del Siglo XXI: Migración, Violencia de Estado y Exclusión/Inclusión de los Pueblos Indígenas"

Autor:

CARVAJAL GARCÍA Aída

Fecha:

2019

Idioma:

es

Descripción:

Portugal

La denuncia social ha existido desde hace algunos siglos en las expresiones artísticas. En el caso mexicano existen evidencias de participación y militancia político y social desde inicio del siglo pasado, como es el caso de los muralistas mexicanos o las manifestaciones plásticas en el período de la revolución. Posterior a estas fechas muchos artistas mexicanos viajaron por Europa y varias regiones del mundo vinculándose con los grandes movimientos de vanguardia. Durante los años 80 y 90 del siglo pasado el arte social gozó de una mayor exposición en los medios de comunicación masiva y los medios de difusión culturales. Críticos y galeristas divulgaban y financiaban un arte social que se abastecía de las expresiones más actuales para hacer llegar insondables mensajes al espectador: happenings, performances, videoartes o collages fotográficos son algunos de los medios a través de los cuales, artistas de diversas partes del mundo nos hacían cuestionarnos acerca de problemáticas de la agenda social del momento.

Título:

Black, White, and Red All Over: A Thematic Analysis of Selected Canadian and American Newspapers Coverage of the 1968 Mexico City Massacre

Autor:

PETRELLA John A.M.

Fecha:

2014

Idioma:

en

Descripción:

Canada

This thesis investigated the politically - charged responses of American and Canadian newspapers , the New York Times , Washington Post , Globe and Mail , and Ottawa Citizen , during October 1968 to the Mexico City massacre. Through a qualitative thematic analysis of the se newspapers, dominant themes of the massacre were identified and analyzed us ing Stuart Hall’s encoding/decoding paradigm. In this examination it was found that U.S. newspapers provided knowledgeable and comprehensive reporting of the massacre while Canad ian newspaper s present ed only a cursory examination. The limited coverage of Canadian newspapers was examin ed against other Canadian media sources and official government and Olympic authority reports including: Canadian magazines Maclean’s and Saturday Ni ght , federal government speeches , debates in the House of Commons , and Canadian Olympic Association personal documents and official reports. The se divergent presentation s of t he massacre in their new spaper s reflected the historically unique relationships e ach country had with Mexico , and prominence of the Olympics in world politics .

Título:

Zapatistas: The shifting rhetoric of a modern revolution

Autor:

MORALES BEJAR Ofelia

Fecha:

2004

Idioma:

en

Descripción:

USA

This thesis will study the rhetoric of this contemporary revolution-turned- social movement, by using cluster analysis. It explores the use of rhetoric of confrontation and rhetoric of peace to further the Zapatista cause, seeking to identify any changes in their message during the last ten years of the revolution

Título:

Las Hijas de Violencia: Performance, the Street, and Online Discourse

Autor:

SNIDER Madison M.

Fecha:

2018

Idioma:

en

Descripción:

USA

This paper explores street harassment as a contentious practice in the rhetorical spaces of the street and social media posting through a case study of the performance group Las Hijas de Violencia. Through anarchistic direct action resistance tactics, the group confronted harassers in the streets of Mexico City and their recordings launched global media interest which led to viral online sharing. Widespread sharing of their performance led to the creation of public discursive space, through comments sections, which was utilized to measure attitudes toward street harassment and feminist direct action protest. Contextualized in a growing call for an end to street harassment, this is the first critical inquiry into Las Hijas de Violencia. Their tactics and subsequent interpretations by viewers are approached critically and through an interpretive thematic analysis in order to g ain insight into hegemonic power that dictates gendered behaviors in public space, both on and offline.

Título:

A content analysis of the coverage of gun trafficking along the U.S. Mexico border

Autor:

CAMARILLO Omar

Fecha:

2015

Idioma:

en

Descripción:

USA

This dissertation analyzed how the media on both sides of the U.S. - Mexico border portrayed the issue of gun traffic king’s into Mexico and its impact on Mexico’s border violence. National newspapers from both sides of the U.S.- Mexico border were analyzed from January 2009 through January 2012, The New York Times for the U.S. and El Universal for Mexico, which resulted in a sample of 602 newspaper articles. Qualitative research methods were utilized to collect and analyze the data, specifically content analysis. Drawing on a theoretical framework of social problems and framing this study addressed how gun trafficking along the U.S.-Mexico border impacted the drug related violence that is ongoing in Mexico, how gun trafficking was portrayed as a social problem by the media, and how the media depicted the victims of drug related violence.

Título:

The Dark Side of Social Media: The Case of the Mexican Drug War

Autor:

GARCÍA Nilda M.

Fecha:

2017

Idioma:

en

Descripción:

USA

The rapid increase in the use of social media during the “war on drugs” in Mexico, especially in the first decades of the 21st century, has stimulated a growing research agenda in academia. To date, this scholarship has focused primarily on investigating the opportunities social media platforms such as Facebook, Twitter, and YouTube offer to civilians as organizing mechanisms, to fill the informational vacuum left by the tightly self-censured mainstream media outlets, and as a tool for survival. Yet, in Mexico, the use of these platforms has taken a darker, more sinister turn. Research exploring the use of social media platforms has largely ignored the fact that these communication outlets also provide major opportunities for criminal organizations to engage in public relations strategies, ease their recruitment tactics, send threatening messages to government authorities, civilians, and to warn off potential rivals.